Pages

Sunday, December 16, 2012

:: Fruitale..1 Dalam 1000 ::



:: Fatin ::
:: Athirah ::

Jikaku menjadi Spongebob, ku mahu dikau menjadi Patrickku...
Jikaku menjadi Nobita, ku mahu dikau menjadi Doraemonku..

Aku ingin kita diibaratkan..
Bagai Sg Nil dan Mesir..
Bagai Eiffel Tower dan Paris.. 

Noktah..

Setahun berlalu, musim berubah.. 

Utuh.....
Akrab...
Teguh...

Jika bangunan itu kukuh kerana binaan konkritnya..
Aku dan Kamu itu utuh kerana kasih sayangNya..

Kau...
Satu dalam seribu...
Kau...
Tiada yang lain...

Mentari tetapkan bersinar, mematuhi lukisan Ilahi.. Serebrumku, melintas zaman, mencari titik harmoni.. Terima kasih menjadi seorang sahabat buatku,..Ahh!! Bahasa terlalu sempit untuk menterjemahkan maksudku.. Kau lebih dari seorang sahabat, kawan dan teman.. 

Perkenalan.. Bukan kita yang rancang..
Perpisahan.. Bukan kita yang minta..
Namun, jiwa kita satu, walau raga kita terpisah dengan Lautan India..

Kadang-kala aku berfikir, mengapa yang datang selepasmu itu pergi dariku, sehingga aku merasa sakitnya..
Aku terlepas mencerna.. Memang dikau tiada pengganti.. Aku tersenyum kembali..

Cukuplah, ku tidak mahu menyamakan keadaan ini dengan perjalanan sebuah drama tragedi.. 
Cukuplah, ku hanya punya kamu yang sentiasa memahami..

Fatin,
Kusisipkan pada angin,
Buatmu...

Setiap dari kita memilikinya..
Keupayaan untuk memimpin..
     dan menjadi contoh pada yang lain...
Adakalanya, apa yang kita lakukan
      terasa kecil dan tidak bermakna....
Akan tetapi ingatlah..
Riak-riak air yang kecil boleh bercantum..
       lalu menjadi ombak besar yang tidak terhalang lagi..
Bermulalah dengan langkah kecil..
Jangan sesekali berputus asa..
Kejayaan...
Adalah satu usaha yang berterusan setelah mereka yang lain sudah berhenti dari mengejarnya..
Impikan.. besarkan impian itu dan rasainya..
Apa yang anda impikan... Gapailah ia..

Fatin, aku perlu seseorang seperti kau di sini...  :-(
Semoga dikau terus tabah laksana Sumaiyah..
..............................berani umpama Khaulah..
..............................pintar seperti Aishah..
Kerana kita adalah seorang serikandi Islam... 

p/s: Balik Malaysia nanti,, wajib jumpa.. Rindu.. :-(
      Maaf, banyak ko wat entri tuk aku.. Jadi ini adalah buatmu.. Maaf kerana terlewat menukilkan.. 
Sayang kamu selalu....<3>
Fruitale Syahira








(\__/)
(,^_^)
((")(") LOVE U ALL..
TINTASAMUDERA



                             

Friday, October 12, 2012

:: Konvokesyen And MKAP 2o12 ::


Alhamdulillah, pada kali ini, aku masih lagi dapat menyertai Majlis Konvokesyen Kali Ke-7 ini yang diadakan di ACC. Aku masih lagi sebagai pengiring Graduan Akhir. Tidak banyak beza daripada tahun sebelumnya, yang berbeza ialah para graduannya. 

Seperti kata seorang ustazku semasa di Maahad dulu, "Jika kita selalu belajar, kita tak payah belajar" Hehe.. Apa yang kalian faham dari ayat ini. Sememangnya, jika kita selalu belajar dan merasa kesusahan belajar, kita akan rasa mudah dan tidak susah untuk belajar. (Tak payah= Senang)



ACC Majlis Konvokesyen Ke-7


Belajar tidak pernah tamat. Seumur hidup kita perlu belajar. Buat para graduan, perjuangan anda masih belum tamat. Bahkan baru bermula. Bermula menempuh dunia sebenar, dan aku? Aku pun baru bermula, bahkan aku sebenarnya baru menapak dan mengorak langkah. Dan perlu tajdid niat selalu.. Allahummaftah Alaik.. J

Tahniah Induk Hanis, Kak Hana, Achik Bitah, Kak Zimah n Asu Syira

Akak-akak ni kate.. Duk Mesir ni tak cukup 4 tahun je. Biar lebih sebab dalam tempoh 4 tahun tu, tak sempurna lagi ilmu yang dapat. Yela, kita belajar menuntut ilmu bukan untuk sijil, tapi orang sekarang belajar untuk sijil. Masa aku mula-mula masuk kuliah tahun lepas, Sem 1 ada 6 madah. Belajar dalam tempoh 3 bulan dan kemudian imtihan. Jujur, time tu aku rasa cukup-cukup tak puas belajar.. Terasa sangat-sangat belajar tu untuk imtihan. Dah tu, Sem depan tu madah lain pulak, sries tak puas belajar. Rasa tak sempat nak hadam lagi. Allah.. Allah..J
Jadi, aku berdoa dan berharap sangat-sangat, agar segala ilmu yang aku perolehi ni, kekal dengan izin-Nya untuk bekalan pada masa hadapan.. Insyaallah,, Biiznillah... J



Bersama Kak Hana
Bersama Ibu, Induk Hanis n Kak Limah (mata stemm pulak)
Bersama Asu Syira @ Humaira
Bersama Adik Syude n Kak Zimah

Buat Kak Hana yang disayangi | satu bilik | sebagai pengiring Kak Hana...dan Buat Induk   yang dikasihi| Kakak Naqibahku... Semoganya, kalian terus tabah, dan umat di Malaysia sangat-sangat memerlukan insan seperti kalian... Kalian sungguh hebat, dan mungkin tiada pengganti sehebat kalian selepas ini. Semoga cita-cita kalian tercapai untuk ummah. Sebaik-baik manusia adalah yang memberi manfaat kepada yang lain.. Insyaallah..  Ganbate.. J

Buat Asu Syira serta Kak Zimah yang dikasihi... Semoga kepulangan kalian di Malaysia memberi perubahan buat tanah air kita.. Masa untuk mempraktikkan segala teori yang dipelajari.. Semoga kalian jua terus mencapai cita-cita kalian ..Kalian jua sungguh hebat.. Doakan kami disini... Insyaallah.. Ganbate.. J

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Alhamdulillah untuk kesekian kalinya kerana Majlis Kecemerlangan Dan Anugerah Mahasiswa/wi 2012 ini telah berakhir dengan jayanya.. Alfu syukran kepada semua pihak yang telah terlibat dalam menjayakan majlis ini secara langsung atau tidak langsung. Mustahil tidak ada kekurangan dalam sesuatu majlis, namun segalanya telah diatasi dengan lancar.. Insyaallah.J
   

Persiapan sebelum Majlis
MKAP 2012 ini, adalah salah satu Program Mega yang diadakan oleh MTPANS RNSK.. Ia bertujuan untuk menghargai kecemerlangan graduan-graduan akhir yang telah tamat pengajian. Tetapi pada kali ini,pihak kami telah menggabungkan dua Program Mega sekaligus iaitu Majlis Kecemerlangan Dan Anugerah Mahasiswa/wi 2012 (MKAP) serta Majlis Penutupan Program Sambutan Mahasiswa/wi Baru 12/13 (PSMB). Tahniah buat kedua-dua pengarah| Muhammad Faizul Akmal bin Zainuddin (Pengarah MKAP) dan Mohd Syazwan Harith bin Mohd Ruslan (Pengarah PSMB)|J

Terdapat beberapa perubahan yang kami lakukan daripada tahun-tahun sebelum ini antaranya kami telah memilih tempat di Crystal Hall, Sally Mall.|Kebiasaannya di Dewan Arma| Dan kami telah meraikan Para Graduanita dengan pakaian berwarna biru |Kebiasaanya hitam putih| Serta ucapan bagi Pengarah hanya dilakukan secara slideshow |cara ini jua pernah dilakukan di Majlis yang lain| dan Alhamdulillah, majlis berakhir dengan gilang-gemilang. J

Para Graduanita dengan bunga rossettenye berwarna biru.

Crystal Hall, Sally Mall. |Terletak di belakang Sarag Mall|

Adik-adik Mahasiswi Baru (Majlis turut meraikan mereka)

| Untuk PSMB | Tahniah buat Saudara Mohd Afiq bin Mohd Danial dan Saudari Siti Khadijah bt Azmin kerana terpilih sebagai Peserta Terbaik.. Jua buat kumpulan 4 (ikhwah) dan kumpulan 5 (akhawat) kerana dinobatkan sebagai Kumpulan Terbaik.J

| Untuk MKAP | Tahniah buat mereka:

  • Mahasiswa Mithali: Saudara Omar Mukhtar b Md Yunus (Jayyid Syariah)
  • Mahasiswi Mithali: Saudari Nur Hanis bt Muhamad Mansor (Jayyid Syariah)
  • Mahasiswa Tunas Harapan: Khairul Anuar b Abdul Khalid (Jayyid Syariah Tahun 2 Al Azhar)
  • Mahasiswi Tunas Harapan: Faten Sakinah bt Shawaruddin (J.Jiddan Perubatan Tahun 2 Ain Shams)
Barisan Adhoc Akhawat


Kek Gimik Majlis |Disediakan oleh Ansar (tempah je)|
Bersama Kak Limah n Dr Amin

Tayangan Slideshow Ucapan Pengarah

Timbalan Unit Disiplin & Protokol PSMB bersama
Timbalan Unit Disiplin & Protokol MKAP J
Dan kami akhiri majlis ini dengan bacaan Surah Al-Asr serta tasbih kafarah.. Seterusnya sesi bergambar..J

Barisan Adhoc MKAP bersama Ayah Malik, Pembantu Pegawai (Us Bad),
Ustaz Azhar (Perasmi), dan wakil dari Syarikat Syatibi Centre... Mabruk..

Jazaka.. Jazaka.. Jazakallahukhairan,
Walaka..walana.. Insyaallah fil jannah...
| Lagu untuk Ayah Malik (program terakhir yang ayah sertai)|

Kredit: Barisan Adhoc PSMB, Barisan Adhoc MKAP, Angkatan Techno Crew.. Wa El_Fu@isz... Syukran lakum..J

(\__/)
(,^_^)
((")(") LOVE U ALL..
TINTASAMUDERA


Thursday, October 11, 2012

:: Adik Baru di Kaherah ::

   
            Musim itu kembali lagi.. Ia tetap kembali walau apa jua halangan mendatang. Hari itu tiba lagi. Ia tetap tiba walau merantau sebintang perjalanan. Masa itu datang lagi. Ia tetap datang walau leka sentiasa menindas. Detik itu menerjah lagi. Ia tetap menerjah walau cuba kusembunyikan diri. Warna adalah corak kanvas dan ujian adalah corak kehidupan. Ia berbeza tapi tetap mempunyai erti yang sama.
   
        Memikul amanah yang diberi bukan seperti mengupas kulit kacang, bukan umpama merebus mee segera, bahkan ia laksana memikul batu yang maha beratnya. Pengalaman yang kukutip sepanjang di Maahad dulu belum cukup untuk kurealisasikan disini.. Perlu... Perlu... Daku perlu mengutip lebih banyak pengalaman untuk bekalan masa hadapan..

       Namun, itulah pentingnya kita berada dalam jemaah.. Yang sentiasa mengingatkan tatkala terlupa, yang sentiasa memberi tika memerlukan, yang sentiasa menegur jika kealpaan..Kekuatanku kerana kekuatan mereka. Memegang taklifan dalam organisasi ini banyak mengajarku untuk menjadi lebih profesional. Alhamdulillah, berkat kerjasama dan iltizam yang diberikan oleh semua pihak, kami dapat mengakhiri Program Mega ini dengan jayanya.. Banyak yang kuperolehi daripada PSMB ini. Program Sambutan Mahasiswa/wi Baru ni berjalan selama sebulan. 9 hari program di dalam dewan dan bakinya adalah Kelas Pemantapan Bahasa Arab... 

Kehadiran Adik-adik Baru Trip 1 (19 Sept)
Ketibaan adik-adik baru Trip 2 (29 Sept)



Sedang memberi taklifan kepada adik-adik (selaku Unit Disiplin n Protokol)


Selesai Ilmuan Race.. Letih tp seronok. Jelajah satu Hadiqah... 

Akak-akak AJK Hari RIadhi di Nadi Syabab

Setelah letih beriadhah... 

Jaulah sekitar Kaherah... Giza

Di Qala'h Salahuddin Al Ayubi

       Setahun sudah berlalu.. Tetap meneruskan perjuangan.... (pst...pst.... Hidup satu perlumbaan.. Jom atasi bersama)

Kredit: Syue, Miza, Jannah n Leha.. Cepat pulang yaaa... Kuliah sudah mula deh...


(\__/)
(,^_^)
((")(") LOVE U ALL..
TINTASAMUDERA



Tuesday, September 11, 2012

:: Duhai Insani ::



Berjalanlah dengan penuh harapan
Walau hidup ini tidak selalu indah
Sedekahkanlah sekuntum senyuman
Walau dihatimu tidak lagi mampu bertahan
Belajarlah memaafkan
Walau dirimu terluka
Berhentilah memberi alasan
Walau ingin menyatakan kebenaran

Hiduplah dalam kawalan iman
Walau dirimu dilingkari godaan
Dan berpeganglah kepada Allah
Walau DIA tidak kelihatan

Bukti kasihNYA
Kita wujud di dunia pinjaman ini
Ada hikmah pabila berlaku sesuatu perkara
Dan yakinlah Sang Pencipta menguji setiap hambaNYA
Yang mengaku keimanan kepadaNYA

Jangan terlalu terpesona dan asyik
Untuk menjadi yang terbaik
Kerana hidup tak semudah itu
Perihal kehidupan sebagai cermin
Dalam nilai sebuah pengabdian
Yang hakiki lagi abadi

Moga lelahmu dihargai Ilahi
Walau dirimu hanya sekelumit disisiNYA
Walau dicemuh insani......




Kredit: Buat insan yang mendambakanNYA...


(\__/)
(,^_^)
((")(") LOVE U ALL..
TINTASAMUDERA

Saturday, September 8, 2012

:: Rindu Yang Membuncah ::



Tuhan
Aku mengintai nusrah 
Dari tirai kamar resah
Yang menghijab jiwa parah

Tuhan
Aku mendamba hidayah
Agar langkahku kejap beralas hikmah
Jiwa dakar persis Rabiatul Adawiyah

Tuhan
Jangan Kau tintakan noktah
Ke atas kanvas sukmaku yang pasrah
Hatiku menadah mengarib rahmah

Tuhan
Usah Kau biarkanku rebah
Di tubir pantai perit mehnah
Meski dibakar teriknya mentari mujahadah

Tuhan
Hamparkan padaku lautan maghfirah
Agar kusaksikan indahnya uzlah
Rinduku padaMu kian membuncah




Menilai kesukma jiwa... Berlagu seindah pawana...

(\__/)
(,^_^)
((")(") LOVE U ALL..
TINTASAMUDERA

Friday, September 7, 2012

:: Pendapat Itu Subjektif ::

Di sebuah kedai

A: Erm,,, cik B. aku alas meja corak bunga-bunga ni cantikkan?
B: Yeke? Biase je... Tapi yang corak plain lagi ni cantik.

Pendapat itu subjektif... kerana apa? Kerana kita mempunyai idea, pandangan, dan akal yang berbeza-beza... Maka, semua pendapat itu patut kita terima... Kita tidak melihat dunia ini dengan satu warna.. Kita tidak melihat dunia  ini hanya warna hitam semata... Tapi kita peroleh lampu isyarat yang mempunyai 3 warna.. Kita peroleh pakaian yang beraneka bentuk.. Kita peroleh bangunan yang pelbagai rupa dan bantuk... Semua ini hasil daripada wujudnya pendapat yang berbeza.

Daku terkadang hairan dengan mereka yang suka meniru identiti orang lain... Tidakkah dikau jua mempunyai cita-rasa? Lantas mengapa dikau tidak mewujudkan identiti dikau sendiri... Aku kagum dengan individu yang mampu berdiri dengan sendiri..  Individu yang mampu melahirkan identiti yang berbeza dari orang lain.. Individu yang mewujudkan seseorang dalam dirinya... Tidak bergantung sepenuhnya pada orang lain..  Walaupun daku perlukan kawan-kawan untuk hidup.. Tapi aku bukan hidup untuk kawan-kawan...

Belajarlah untuk menerima pendapat semua orang..

Kita diciptakan Allah sempurna kejadian, walhal kita sendiri tahu kita punya banyak kekurangan... Allah menciptakan untuk kita akal dan nafsu... Lengkap untuk dinamakan seorang manusia.. Allah tidak menciptakan kita seperti Malaikat yang hanya mempunyai akal,, dan Allah tidak ciptakan kita seperti Syaitan yang hanya mempunyai nafsu.. Kita tidak selamanya berada di tempat panas sehingga tidak mengerti apa itu sejuk... Kita tidak selamanya berada dalam taat sehingga tidak mengetahui apa itu maksiat.. 

Allahu Akbar.
Sekian..


Monday, September 3, 2012

:: Jamuan Raya RNSK ::

1 Sept 2012 bersamaan 14 Syawal 1433H

Wahh,, kemeriahan Syawal dirasai... Hari ni RNSK mengadakan Jamuan Hari Raya... Makanya, ramailah tetamu yang hadir.. Bukan sahaja dalam kalangan para sahabat, malah dalam kalangan VIP, VVIP pun turut bersama.... Walaupun kami hanya tinggal beberapa orang sahaja, namun kemeriahan tetap dirasai.. (pst.. pst.. terasa cam kat kampung, berkumpul ramai-ramai) Gotchaa !! J

Jeng...Jeng..Jeng
Aku ditugaskan untuk melayan tetamu-tetamu kehormat nih.. (VIP...VVIP dll)

Di dalam bilik mesyuarat (tempat khas untuk VIP..VVIP)

Aku sebagai penyambut tetamu... J


Selamat datang,, silakan masukk.

Selamat menjamu selere.. Jemput makan ye...^^ J






Ni pula di ruangan tetamu-tetamu dari kalangan mahasiswi....J




Bersama akak-akak dan sahabat dari Maghribi.....




Terima kasih kerana sudi bertamu bagi memeriahkan lagi majlis...


Ha.... Tuan rumah dah ade,,, tetamu pun dah hadir.... Apa lagi yang tak lengkap... Semestinya, juadah...
Antara juadah.....J






Inilah antara juadah raya yang ada....
  • Nasi impit
  • Kuah kacang
  • Kuah lodeh
  • Rendang ayam
  • Rendang daging
  • Nasi beriyani
  • Laksa
  • Kueh-kueh raye pun ade juge...
Sungguh menyelerakan.....


SEKIAN DARI SAYA
SALAM LEBARAN
1433 H
JJJJJ


Kredit to: Faiz Nur Fatin.. (kot Jordan ngn Mesir sepelaung mesti ko datang an.. Miss u)
                : Sahabat-sahabat di Malaysia (Syue, Jannah, Miza, Leha)
                : Akak-akak yang berada di Malaysia...

Khas to: My family... 
               (Ayong... Insyaallah hadir... Erkkk apakah?)

(\__/)
(,^_^)
((")(") LOVE U ALL..
TINTASAMUDERA

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

 

KALAM ILMU...

~> Khalifah di muka bumi itu perlulah akal seluas langit, mengalir seperti sungai yang deras..
=> Usia umpama harta, bukan banyaknya menjadi perhitungan, tetapi keberkatannya... Harta yang berkat sedikitnya mencukupi, banyaknya boleh diagih-agihkan.. Begitulah usia yang berkat, pendeknya bermanfaat, panjangnya melimpahkan kebaktian.
=>Seseorang yang melihat kebaikan dalam berbagai hal,beerti memiliki fikiran yang baik.Dan seseorang yang memiliki fikiran yang baik akan mendapatkan kenikmatan dalam kehidupan.

=> Ketahuilah bahawa kamu akan diperbuat sepertimana kamu membuat.
=> Imam Syafie pernah berkata, "Tidak akan mulia orang yang mengangkat diri, dan tidak akan hina orang yang merendah diri.."
=> Hidup mulia, mati syurga.
=> Dusta itu memberi ruang musuh mengambil alih kuasa dan ekonomi. Pemimpin yang tidak mengamalkan Al-Quran menyebabkan berlaku permusuhan sesama sendiri.
=> Akhirat itu di hadapanmu, yang memisahkannya hanyalah selangkah bernama kematian.
~> {Al-Ankabut:57}
"Setiap yang bernyawa akan merasai mati. Kemudian hanya pada kami kamu dikembalikan.." Sedarlah, detik hadapan tidak menjamin bahawa kita masih hidup. Oleh itu, hargailah detik sekarang dengan menyediakan bekalan untuk dibawa suatu hari nanti. Selalulah ingat Allah, ingat mati, kita semakin hampir kepada-Nya..
=> Sabda Rasulullah s.a.w. "Sesiapa yang mengucapkan LAILAHA ILLALLAH MUHAMMADUR RASULULLAH akan masuk syurga.."
=>Tinggalkan apa yang meragukanmu, kerjakanlah apa yang tidak meragukanmu. Sesungguhnya kebenaran membawa ketenangan dan dusta itu menimbulkan keraguan.
=> Ya Allah, sesungguhnya Engkau yang menjadikan kesenangan, maka permudahkanlah urusan kami Ya Allah.
=>Permudahkanlah jangan menyusahkan, gembirakanlah jangan menyedihkan.

=> Dari Abu Al-Darda.. "Dahulukanlah kedua-dua telingamu daripada mulutmu,, sesungguhnya diciptakan dua telinga dan satu mulut agar engkau lebih banyak mendengar dari berbicara.."
~> Songsonglah hati agar selalu bermuhasabah tentang ikhlas. Keikhlasan itu pentadbirnya adalah hati, maka pastikan hati itu selalu bersih dengan ilmu dan ibadah yang sahih. Hanya kita yang dapat menilai dan menghitung hati sendiri. Hitunglah hati sebelum ia dihitung di hadapan Allah Taala kelak.
=> Salah satu sifat manusia yang hingga kini masih mewarnai pergaulan adalah mereka lebih mudah menceritakan perkara-perkara negatif mengenai orang lain berbanding perkara-perkara yang postif.
=> Kecerdasan akal dan fikiran itu adalah lahir dari cahaya iman yang menyerap di hati, tetapi padamnya ia adalah kerana maksiat yang rela dan berleluasa tanpa dikawal dan dihisab.
=> Tidak sempurna iman kamu jika aku (Rasulullah) tidak dicintai melebihi cinta ibu bapa kamu dan manusia lain.
=> Hidup ini adalah teduhan dan singgahan sementara sebelum kita melangkah ke singgahan dan teduhan yang kekal selamanya. Bersedialah kita untuk menghadapnya kerana kita tidak tahu bilakah saat kita menjadi ahli teduhan selamanya itu.
=> Kata orang arifbillah, semakin jauh perjalanan kepada Tuhan, semakin jahil diri dirasakan.. tapi, bila berasa semakin sempurna maka itu tanda telah ditipu syaitan.
=> Allah memberi dunia kepada sesiapa yang dia suka atau tidak suka, tetapi Allah memberi agama kepada orang yang Dia suka iaitu orang yang beriman.
=> Sebaik-baik manusia ialah mereka yang memberi manfaat kepada orang lain, dan bukan menyusahkan orang lain.
~> Setiap yang kita lakukan bukannya apa-apa, dan kita juga bukannya siapa-siapa, jika bukan kerana besarnya cinta kita kepada-NYA.
~> Sesungguhnya Allah tidak melihat bentuk tubuhmu, dan tidak pula melihat ketampananmu, tetapi Allah melihat hatimu.
=> Dalam hidup ini ada 3 perkara yang paling berharga; Pertama: Allah yang memberi hidayah.. Kedua: Ibubapa yang memberi sokongan.. Ketiga: Masa yang selalu tinggalkan kita tanpa kita sedari. Maka, jagalah ketiga-tiga ini supaya berjaya di dunia dan di akhirat.
=> Zina itu mengakibatkan banyak wabak penyakit, tipu dalam urusniaga menyebabkan masalah ekonomi, menolak zakat menyebabkan kemarau panjang.
=> Tiada yang lebih perit dan pahit yang dirasai oleh hati dan jiwa melainkan kemaksiatan yang berterusan, malah maksiat itu adalah baja kepada nafsu amarah.
=> Firman Allah, "Katakanlah adakah sama orang yang berilmu dengan orang yang tidak berilmu? Hanya orang yang menerima peringatan ialah orang=orang yang berakal."