Pages

Thursday, August 25, 2016

:: Soal Setia ♡ ::



TintaSamudera

Refleksi.....
Malam tiada bintang. Bersama lagu Bintang Malam by Arja Lee menemaniku.....

"Engkau cinta matiku.." ♪

S.E.T.I.A... Entah kenapa, satu patah perkataan ini kadang-kala menjadi tanda tanya pada diri seorang aku. Kata mereka, setia itu bermaksud tahu hatimu milik siapa. Kesetiaan? Setia?
Sungguh! Definisinya sungguh subjektif. Kita boleh menafsirkan apa sahaja.......

"We Were In Love by Davichi & T-Ara" ♪♪♪
Setia itu adalah setia. Argh. Aku sendiri sukar menterjemah apakah itu setia.
Sebarang apa yang aku selesa, aku tetap bersama dan tiada ganti. Itu kah setia?
Terhadap manusia?
Terhadap benda?  Atau???
.
.
.
.
.
.
.
π_π




Aku mempunyai senaskah Al Quran, yang aku beli lewat 28 Ogos 2005 dan sehingga sekarang aku menggunakannya, walau banyak Al Quran lain dihadiahkan padaku, dan sayangku pada senaskah itu tiada yang dapat ganti. Itukah setia?
.
.
Aku mendapat seutas jam tangan dari mamaku lewat 2000 dan aku masih memakainya sehingga sekarang. Masih berkhidmat padaku.. Walau ada yang mengatakannya buruk, huh... Sehingga aku takut menerima hadiah jam tangan, khuatir kasih berbelah bagi. Dan adakah itu setia?
.
.
Dan seorang insan, yang aku kenali lewat 2005 dan menjadi istimewa buatku bermula detik 21 November 2006 sehingga sekarang. Walau ada orang lain kadang-kadang terantara, termuncul, terada antara kami. Tapi dia seolah tetap di jantung ini. Adakah itu setia?
.
.

#Np Polaroid - Sakura Band ♪♪




Ya.. Setia itu terlalu subjektf untuk diadaptasi dengan kata-kata. Yang penting, ia adalah sesuatu yang menjadi "keselesaan" buatku.

Ya, setia itu terlalu mahal, sehingga orang yang biasa-biasa tidak mungkin melakukannya....

Awak....



#sitiathirah92 �� ::TintaSamudera::


Wednesday, August 24, 2016

:: Biar Tak Dipandang Manusia ::

    
Biar tidak dipandang manusia..
Asalkan dipandang Tuhan..
.

Manusia itu lumrahnya berbuat silap.
Dan semestinya kesilapan itu dibuat oleh manusia. 
.

Yang penting, kita jaga amanah kita, kita buat kerja kita. Bukan untuk manusia nilai, tapi untuk Allah nilai.. .

Sebab mereka pn tak tahu apa yang Allah tahu..

Kenapa nak takut dengan bayang-bayang. Sedgkan bayang-bayang pn tk wujud ketika gelap. 

Refreshing our Imaan.

#50/50
#HidupIniPilihan
#TakSemuaHitamDanPutih
#PilihlahApaSajaUntukMewarnainya 



#sitiathirah92 🌷 ::TintaSamudera::

Friday, August 19, 2016

:: Iman Hamba ::

TintaSamudera

   
Iman di hati juga mampu bertukar musim,
Bila cuaca menjadi punca,
Namun bagaimana kita membajanya,
Iman bukan terletak pada luaran,
Tapi tersudut kemas di lubuk hati....

   
Curilah sejenak masa diusiamu,
Nilailah imanmu...
Adakah alpa tika tiba kebahagiaan seketika bagai musim panas?
Atau bagai musim luruh?
Gugur satu persatu dan akhirnya tandus...
Mungkin bagai musim salju yang dingin dan sepi...
Atau indah mewangi bak musim bunga..

   
Tepuk dada tanyalah iman..

#AllahKuatkanHatiIni
#YakinkanDakuDenganJanjiMu
#BetapaKauTerlaluMengetahui
#InsanKerdilBerjiwaHamba



#sitiathirah92 🌷 ::TintaSamudera::

:: Rezeki Kitakan Berbeza ::

TintaSamudera

Aku hanyalah tinta yang hanya mampu meluahkan kata. Terlalu banyak perkara yang menyesakkan dada.. Terlalu banyak sehingga aku kuatir menjadi barah. Shame on me.. <(_ _)>

Sekali lagi, aku dihidangkan dengan perkara yang membuatkan aku menangis lagi. Mengenangi nasib, rezeki dia betapa beruntungnya. Dan aku masih disini, berhenti disini. Dan  masih setia menanti gugurnya buah? S.A.D

Ya, rezeki kita berbeza. Rezeki setiap manusia itu berbeza. Rezeki engkau disana, rezeki dia disitu..Dan aku masih menanti rezeki ku muncul. Mengira. Detik. Bila. Akan. Muncul...
Sakitnya betapa Kau mengetahui.

Bila kau pula mula menyalahkan aku, menutupi kesalahan kau. Tidak mengapa. Aku terima.
Tapi sampai bila?.
Aku takut aku mula menyalahkan.
Dan kadangkala aku tertanya adakah itu sudah berlaku.
Allah ampunkan aku.



#sitiathirah92 🌷 ::TintaSamudera::

Thursday, August 18, 2016

:: Berkata Saidina Ali RA ::

Imam Ali bin Abi Thalib berkata:

أمران لا يدومان للمؤمن :
" شبابه وقوته "
Dua hal yang tidak akan kekal dalam diri seorang mukmin: "masa mudanya dan kekuatannya."

وأمران ينفعان كل مؤمن :
" حسن الخلق وسماحة النفس "
Dan dua hal yang berguna untuk setiap mukmin: "akhlak yang mulia dan jiwa yang lapang".

وأمران يرفعان شأن المؤمن :
" التواضع وقضاء حوائج الناس "
Dan dua hal pula yang akan mengangkat derajat seorang mukmin: "sikap tawadhu (rendah hati) dan menolong kesulitan orang lain".

وأمران يدفعان البلاء :
" الصدقة وصلة الأرحام "
Dan dua hal pula yang menjadi penolak bala': "sedekah dan silaturahim.

     Semoga bemanfaat..


:: Hati Yang Sakit ::



Bukan mudah nak puaskan hati semua orang.  Yup, dan memang tak akan mampu pun.

Bila ada masalah, cuba untuk selesaikan. Bukan membuat "bulatan" dan "bercakap".
Tapi....

Biarlah mereka berkata. Kita semua ada bahagian kita masing-masing. Bumi ini bulat, kalian berkata soalku, dan dia berkata soal kalian. Dan ketika itu aku? Hanya mendengar.

Tidak berniat untuk masuk campur, kerana biarlah Allah yang menghitung.. Berhentilah stalk orang hanya untuk dijadikan subjek bicara...

Tapi yang paling menyedihkan, tatkala kita bercerita pada dia sebagai seorang sahabat, dan kemudian dia berbulatan di belakang kita. Berkisah. Huh.... Aku sedih.

Dunia... Semua ini hanya dunia. Tunggu sahaja panggilanNya.

Hati yang sakit itu, biarkan. Dia tiba-tiba membencimu, sedangkan kita melayan dia dengan hormat, benar dia ada penyakit hati. Jangan marah, jangan kesal. Doakan dia. Dia tak tahu hatinya sedang sakit.
Al Fatihah.

<(_ _)>


Saturday, August 6, 2016

:: Hargai Proses Perubahan Seseorang ::

∩__∩

♡ Hargai setiap proses perubahan seseorang
Karena kita tidak pernah tahu betapa susahnya dia berjuang

⇨Maka jangan pernah menghujat.. Hakikat manusia memang tak ada yang sempurna
Di dalam Hitam pasti ada Putih,
Sebaliknya di dalam Putih pasti ada titik Hitam

⇨Sebaik-baiknya kita pasti lebih baik orang lain

Dan seburuk-buruknya orang lain masih lebih buruk diri kita..

⇨Menjadi orang baik itu harus tapi jangan pernah merasa lebih baik dari orang lain.. Ketika hati kita baik, maka akan baik pula perkataan, perbuatan, tutur kata dan perilaku kita

⇨Sekalipun ada orang menghujatmu, menyakitimu, memfitnahmu, jangan pernah balas dengan caci maki
Tugasmu hanya tersenyum dan mengangkat telapak tanganmu, doakan...

♡Yaa, doakan yang baik karena dengan doa baik bisa jadi doa itu akan kembali kepadamu...

Muliakan diri kita dengan memuliakan orang lain, maka Allah akan memuliakanmu..
Tetap semangat untuk setiap proses perubahanmu.. .
.
.
#Kopipes....^^


:: Hakim Laman Sosial ::

╮(╯_╰)╭
⇨Manusia hari ini...
Ramai yang mnyalahgunakan hashtag #justsaying #my2cent  dlm memberi  pendapat terutama dalam media sosial..

◇Yup, memang pendapat itu subjektif. Samade betul atau salah, itu adalah subjektif.
But, kalau dah kutuk2 n perli2 n sindir2 then letak #justsaying #my2cent utk justify perbuatan kita tu. Mmg amat teramat salahlah n tak bertempat..

♞Yelah kan, bak kate omputih, "Opinions are like assholes, just because u have one, it doesn't mean u need to show it to other people...

#Justsaying
#My2cents
#Lol
#CountingDays
^^


:: Wanita Sombong ::

O(∩_∩)O


◇Bile bace ni, aku dh tk kisah owg nk kte aku sombong or watever. Haha
.
.
Act, for me, nk ramah boleh je tp biarlah bertempat n profesional.
Takkan la bangla tepi jalan pn nk ramah2
(Opss sy tk kecam bgla. Cth jee, bgla ade yg baik ok..)
.
.
Sometimes, owg yg terlebih2 ramah ni annoying jgak. Mgkin aku lbih suke tgk owg yg bnyk senyum dr bnyk cakap kot. Hahaha
Papela aii..
Yg pnting, permpuan ni sume berlimit.
Hatta dalam muamalat pn berlimit, nk bergurau senda dgn abang penjual beger, oh mmg tk pttlaa.. Hahahaha
(p/s: Dialah yg kte aku sombong tu..)
.
.
#BehaveTirr
#Strive4Mardhatillah
#MuhasabahDiri<(_ _)>
#JustKataDiriSendri
#TpKalauTrasaJugakTuTandaAdaIMAN
#WinterBileNakComing
#SajeNakBebel

Hehee
Smiling.
1239pm
MadinahNasr...^^


:: Redha Tenang ::

ツBila kau mula redha, kau akan rasa ketenangan yang luar biasa..
.
Sungguh!!
.
.
*Menyedari tentang hakikat hidup
*Memahami tentang kehidupan dunia
*Bersabar dalam segala hal
.
.
#CukupHanyaAllahYangTahu
#HatiIniMilikNYA
#LUWAMH
#1234
.
.
^^


:: Menjaga Hati ::

Allahu Akbar

.
.
اجلس بنا نؤمن ساعة....
Mari kita duduk, kita beriman sejenak..
.
.
☆Berhati-hati dengan hati.
-Manjaga hati dari mati.
Iman bertambah dan berkurang. Mari topup amalan, gandakan amalan..
.
.
#Strive4Mardhatillah..
#ImanIslamIhsan
^^


:: Ujian Dan Cabaran ::

☆Ujian dan dugaan itu lumrah kehidupan.
Selagi kita hidup, selagi itu kita perlu berjuang bak kata Rentap "Agi Idup Agi Ngelaban"
.
.
.
ツJika para Nabi pn didatangkan ujian, masakan kita sebagai hamba dan insan biasa tidak betah menerimanya?
.
.
Maka, berdoalah kepadaNya.
La takilni ila nafsi torfata aini.
Jgn serahkn aku, kpd diri aku, wlau sekelip mata.
Biarlah Dia yg mngatur urusan kita.
Allahu Robbi
.

#Strive4Mardhatillah
#BersabarDgnUjianNya
#BersabarDanTerusBersabar

^^


:: Aku Ingin Menjadi ::



└(^o^)┘
……………………………
♬Keanggunan yang terpancar darimu muslimah
♬Ketegasan jiwamu bak perisai nan indah
♬Kau hadirkan pesona
♬Malu berbalut taqwa
♬Laksana syurga di dunia......
•••••••••••••••••••••••••••••••
ツAku ingin menjadi
TABAH seperti Aminah
ILMUAN CILIK seperti Aishah
USAHAWAN seperti Khadijah
BERANI seperti Zulaikha
✊UTUH PENDIRIAN seperti Asiah
ZUHUD seperti Fatimah Az Zahra
BERTAQWA seperti Asma
ISTERI yg TAAT seperti Hajar
SETIA seperti Rahmah
....
Allah. Cuma yang satu itu tk termampu untuk kupohon.
Moga Allah pegang hati ini.
.
#ManggapaiMardhatillah
#CubaCariApaLagiSatu
#IkhlasNiat
#AllahYaftahAlaik..

^^


:: Sebutir Bicara Bahagia ::

In The Name of Allah, The Most Gracious The Most Merciful..
.
Semua orang ingin bahagia. Malah semua orang berhak untuk bahagia.
.
Bahagia.... Bukan apa yang orang nampak TAPI apa yang kita rasa.
.
Ada orang merasakan sederhana itu bahagia.
Ada orang merasakan kaya itu bahagia..
Ada orang merasakan makan sedap itu bahagia.
Ada orang merasakan melancong itu bahagia..
Dan bahagia setiap orang itu subjektif.
.
.
Kita tak perlu cemburu dengan kebahagiaan orang lain, kerana Allah menentukan kebahagiaan setiap orang dengan pelbagai cara.

Dan
Belum tentu bahagia buat dia itu, bahagia buat kita.
.
#KeyToHappyLife
#Strive4Mardhatillah
#RoadToNajah

^^


Friday, August 5, 2016

:: Kisah Berkat ::

 Bismillah...
.
.
Cerita masa exam dulu....
-Naemah, doakan akak dapat soalan mudah exam hrini.. 
- Insyaallah kak. Saya doakan akak dapat soalan yang boleh akak jawab. 

(Pandang dengan lama seolah sedang mencerna sesuatu)
.
.
-Aahla Naemah. Kdg2, soalan mudah tp ada juga yg kita tk dpt jwab, mgkin sbb kite dh fkus pd bab yg sush. Kdg2 soalan sush yg kite dpt jwb kan. Jd, Insyaallah, smoga kluar soalan yg dpt dijawab. Amin.
……………………………………………………
Ala kulli hal..

♡Kite terlupa sesuatu yang lebih penting, iaitu BERKAT - KEBERKATAN dariNYA.
.
.
Biarlah apa yang ada pada diri kite, ilmu yang kite miliki, semuanya mndpt keberkatan drNya.
Allah.. <(_ _)>
.
#Strive4Mardhatillah
#TeguranKepadaSeorangAku
#RoadToNajah
#Sama²PerolehMumtaz
#InsyaallahBiiznillah..

^^


:: Dimana Bahagia Tinggal ::

Bismillah...
.
.
Ditanyakan kepada kebahagiaan :
"Dimana kamu tinggal?"
.

Kebahagiaan menjawab :
"Aku menetap di hati orang-orang yang redha dengan ketentuan Allah.."
.
.
Allahu Akbar.
.
#SalamMujahadah
#Strive4Mardhatillah

Seringkali kebahagiaan menjadi isu yang membandingkan kita dan orang lain.

Dengan orang lain yang tidak gembira dengan kebahagiaan kita, lalu sebenarnya bahagia itu di mana..

Jelas, jika kita redha denganNya, itula bahagia..


:: Dakwah Nabi Hikmah ::

Salam seindah pawana.
.
.
Menghadiri talkshow w/ ahli beit terchenta..
..
..
Sedikit perkongsian

-Sentap? Tersentap? Menyentap?
Sentap ini bukan CARA tapi RESPON..
.
Nabi bukan berdakwah dengan lembut.. Tp Nabi berdakwah dengan HIKMAH..
HIKMAH itu apa?
-Hikmah itu ialah mengikut keadaan..
Jika perlu lembut maka berlembutlah
Jika perlu tegas maka bertegaslah..
.
 "Sometimes the people with the worst past, create the best future. "
Umar Al Khattab

#UstazAdnin
#AnglePicUstazTakCantik
#TarbiahSentap
#AkuInginBerubah

^^


:: Mengalah ::

     
Mutiara kalam ulama.....
.
.
Adakalanya, kerana kita merendah dan mengalah, maka terselamatlah yang lain dari kebinasaan ...
.
.
Rendah diri dan rendah hati itu berbeza. 
.
#Strive4Mardhatillah
#RoadTo 
#AjaAjaJihadddd 
#sitiathirah92


:: Belajar Untuk Redha ::

In The Name of Allah, The Most Gracious The Most Merciful.
.
.
Bila engkau belajar untuk redha,
Allah ajarkan untuk bahagia..
.
Adakalanya yang terindah bukanlah yang terbaik...
Yang sempurna tidak menjanjikan kebahagiaan....
.
Tetapi, ketika kita mampu dan mahu menerima semua kekurangan dan kelebihan,

Itulah kebahagiaan..
.
.
It's u who r responsible for your own happiness. Not anyone else.. ^^

#Strive4Mardhatillah
#BahagiaItuApaYangKitaRasa
#BukanApaYangOrangNampak
#sitiathirah92

  


:: He says: BE and..... ::

  
Saat ketika aku telah menaip segalah panjangnya, dan akhirnya aku menekan button delete and ia delte..
.
Tak mmpu utk mneruskan. Allah telah menakdirkan untuk tidak terjadi maka ia tidak terjadi. Sesuai dengan Allah menakdirkan ia terjadi, maka ia terjadi.

So.....
If it's meant to be.... It will be.
.
Sesuai tk semestinya baik, tp baik itu tentu sesuai.
.
.
Us kate, budak lughah suke terbalik2 kan kate ni.

.
#BersabarDuhaiHati
#SabarItuKanIndah
#SeindahPelangiYangMunculSelepasHujan
#SeindahRama²YangBerterbanganDiTaman

Counting n still counting.

^^


:: Kisah Dikala Exam ::

     
Bile musim exam tibe.
Semua owg akn suke duk dalam gue masing2.
Mentelaah...
.

Habis je exam bru la tgk dunia balik.
Haha tapi...

Mase ni jgak mmg nampak sgt sikap ananiyah sesama kite.. Hmm 
.
.
Akak2 senior dlu sllu pesan, musim exam ni mcm2 rasa akan mncul. Hati kene jage. Kdg2 time nila nk selisih fhm, time nila ade bnde tk kne.
Yup.. Tk nfikan sbb aku pn rse..
.
.
Pastu, klu owg llki plak, ustazah kte, time nila hormon nk kwen mmsing kuar. Kah!
.
.
Apepun.. Bittaufiq wannajah wa sadad gais.
Buat yang terbaik untuk imtihan kita kali ni dan akan datang.
Saling mendoakan yok..
.
.
#ExamFever
#MogaAllahJageHatiIni
#Strive4Mardhatillah
#AjaAjaJihadd.


:: Lihat Diri Kita Dahulu ::

  
Kita mudah melihat kesilapan owang lain, sampai terlupa diri yang penuh noda.
.
.
 Allah..
Ampun aku Ya Allah
Kerana telah jauh dariMu
Himpun aku Ya Allah
Bersama yang dikasih olehMu.. 
.
.
Penghujung yang pasti menunggu
Akhirkan aku dengan beriman padaMu
Ya Allahu Ya Allah... Ya Allahu Ya Allah
Ya Allah istajib du'aana.. ((")("))
.
.
 TanpaMu siapalah aku
Jatuhnya aku, bangunnya aku..
.
#Strive4Mardhatillah
#IghfirZunubi
#Ishtaqtulahu


:: Ziarah Maqam ::



     
Alhamdulillah

Beberapa hari yang lalu, akhawat RNSK telah menziarahi maqam2 para auliya.

Antra maqam:
-Syeikh Al Ghumari
-Syeikh Ibn Hisham
-Syeikh As Sya'rawi
-Syeikh Shihabuddin
-Sultan Hanafi
-Saiyidah Zainab
-Saiyidah Ruqoiyah dan sekitarnya
-Saiyidah Nafisah
-Imam Syafie dan sekitarnya
-Syeikh Atoi'lah dan sekitarnya

Dan banyak lagii  

.

Alhamdulillah, semoga ziarah ini mendapat keberkatan dariNya
. 

#ZiarahMaqam
#AkhawatRNSK

     

 Tp bak kate Nuaim, datang Mesir ni ziarah maqam wali2 dulu, lepastu barula g tgk kubur Firaun (Piramid) [Untuk ambil ibrah]…
.
Jd, sspe yg berksmpatan dtg ke Mesr, ziarahlah maqm2 dlu. Insyaallah.

Tk bnyk nk share.
Tp di kubah maqam Imam Shafie diletakkn binaan kapal menunjukkan betapa luasnya ilmu beliau, dan ade jga yg mngatakan simbolik ikutan kita. Mazhab Shafie.
.
Seterusnya di maqam Imam Syafie ada tapak kaki Rasulullah. Haa, mcmne tapak kaki Rasul boleh ade kat Mesr sdgkn Rasul tidk pernah ke Mesr?
Tapak kaki Rasul tu berada dekat dngn maqm Imam Shafie, dikatakn ingin mnunjukkn dalil bhwa Imam Shafie adlh ahlul bait.
Best sbnrnye nk crite tp pjg sgt. 

Dan di Maqam Sultan Hanafi ada air zam-zam yg berada di Mesr. Haa, pelikkn cmne air zam-zam ade kt Mesr. Tp sape Sultan Hanafi ni? Mcmne karamahnya beliau smpai boleh gali telaga zam2 ni. Itu ada juga kisahnya.

 Fuhh, meronta-ronta nak bercrite. Tp pjgg.
Belum lagi kisah wali soghir yg mnghafal Quran pd umur 3 thn dan wafat pd umur 4 thn. Bila Syeikh Azhar cek dan tasmik bacaan beliau, tkde kesalahn langsung. Subhanallah.. Kita dah 20 tahun hidup pn bace Al Quran masih ade salah.

.
.
Alhamdulillah ala kulli hal wannikmah.
Semoga mendapat ibrah dari ziarah ini.
Semoga Allah redha. Amin.

∩__∩


:: Doa ::

     
~Doa...
.
Apa masalah pada gambar?
Atau apa pendapat kita.
Ok, maka disebabkan pendapat itu subjektif.
So, in my opinion..
.
.
Tkde yang jadi masalah pn keduanya. Imma berdoa secara sir atau di media sosial. Yang jadi masalahnya ialah bila TIDAK BERDOA LANGSUNG 
.
.
Berdoa di media sosial, mungkin dalam kalangan yang membaca turut mengaminkan, dan mungkin dalam kalangan yang membaca ada yang maqbul doanya.
Who knows?   
.
.
Jadi, sentiasalah berdoa walau dalam keadaan gembira, mahupun sedih. Senang mahupun susah.

Peace 

#JustMy2Cent
#JustSaying
#DoaItuSenjataMukmin
#JomSelaluBerdoa


:: Guruku Penulis Novel ::

♨Ustazku/Guruku Adalah Penulis Novel....
___________________________________

ツKelas terakhir duluuuu kami dihadiahkan sebuah novel hasil karya beliau...
◈Novel Takdir Cinta oleh Indra San Meazza.
………………………………………………………………………
Sesape yang teringin nk baca karya beliau.. Boleh ke Google book n search INDRA SAN MEAZZA....

******************************************
ツKata beliau...
→Ada 2 persmaan Indra San Meazza dgn Habiburrahman El Shirazy: Sama2 lulusan Al Azhar University, Cairo dan sama2 menulis novel pembangun jiwa.
→Yg mmbezakan, Pak Indra menulis novel cinta ini sarat dgn latar sejarah yg memikat... ^^
∩__∩


:: What We Have? ::

One day, a rich father took his son on a trip.
He wanted to show him how poor someone can be.
They spent time⏰ on the farm of a poor family.
On the way home.., father  asked :
"Did you see how poor they are?
What did you learn..?"
The son said... :
"We have a pool,
they have rivers.
We have lanterns at night..,
they have stars .
We buy food....,
they grow theirs .
We have walls to protect us, they have friends .....
We have encyclopaedias, they have alQuran.
Then he added :
"Thanks Dad for showing me how poor we are!"
LESSON :
It's not about money ...... that makes us rich ....,
it's about simplicity n having ALLAH swt in our lives.
If each muslim says "astagfirullah"
times now n forwards...
In a few secs billions will have said it...
U've gt nothing 2 lose, so pls pass on.... .....

^^


:: Payung ::

★ Titipan dari seorang kenalan lewat pagi yg  dingin ini, ingin kukongsikan....

⇨ Payung tidak mampu memberhentikan hujan tapi dengan berpayung kita mampu berdiri di dalam hujan tanpa menjadi basah. Begitu juga keyakinan mungkin tidak membawa kejayaan tetapi ia mampu memberi kita kekuatan untuk menghadapi ujian dan cabaran..

♛ Bittaufiq wannajah....

ツ Syukran RS...


:: Throwback ESQ Training ::

Ksatria ESQ!!! Go....Go....Go...!
Ksatria ESQ!!! Fight...Fight...Fight..!
Ksatria ESQ!!! Win....Win....Win..!
Ksatria ESQ!!! 165..!
ツAlhamdulillah.. 3 Hari menjalani ESQ Basic Training di Shah Alam....
ツ Allah adalah Maha segalanya... Beriman dengan Asma Allah..
ツ Tauhid is the right frame of mind..
ツ Terkadang kejujuran bisa menyakiti, tetapi percayalah masalah apapun akan cepat terselesaikan jika kamu berlaku jujur.
Terima kasih...
#Pak Andi #Pak Fir #'Pak' Abu #ESQ Team #ESQ Alumni #Sahabat seperjuangan...

Berbuat KEBAIKAN adalah amanah kita,
Membalas Kebaikan Tugasnya Allah...
165.....


:: Kuatkan Aku ::

ツ YA ALLAH.... Jika suatu saat aku KEHILANGAN harapan dan tujuanku, berikan aku KEYAKINAN bahawa TAKDIRMU adalah LEBIH BAIK daripada apa yang aku inginkan dan impikan. KAU DAMAIKAN hatiku untuk menerima TAKDIRMU.. Kerana aku YAKIN dan PERCAYA perancanganMU yang terbaik dan TERINDAH untuk diriku...


:: Dengar Bicaraku ::

☜ ومكروا ومكرالله والله خير الماكرين..(٥٣)
((( ●< ًKita hanya mmpu merancang dan Allah jua merancang... ttp Allah adalah sebaik2 perancang....
((( ●< Seringkali kite terlpas pandang, dlm kita melakukan sesuatu, nun ada kuasa yg lebih hebat mengatur segalanya...
((( ●< Serahkan hati kepada Pemilik Segala Rasa-DIA.... ^^

ツSedih dan air mata itu lumrah buat kita tika ditimpa ujian dan dugaan... Namun, itu bknla brmkne kita tidak redha, hanyalah menyedari lemahnya kudrat  seorg hamba...
ツ Sesungguhnya air mata itu tiada nilai di sisi Allah, melainkan air mata keikhlasan dan keredhaan tika ditimpa musibah dan air mata kesyukuran tika dikurnia nikmat...

☆ミ☆彡 Ya Allah, la takilni ila nafsi torfata aini... Jangan Kau serahkan aku kpd diri aku walau sekelip mata.... ^^


:: Syukur ::

Saidina Ali: Ya Allah, masukkanlah aku ke dalam golongan yang sedikit ya'ni golongan yang bersyukur pada-Mu..
✨Jadilah hamba yang bersyukur..
✨Selalu lazimi sujud syukur..
✨TUNJUKKAN KESYUKURAN DENGAN KESUNGGUHAN...
✨Bersyukur mengenali kalian, kerana dengan sebuah perkenalan ku mengenal erti kehidupan... ^^


There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

 

KALAM ILMU...

~> Khalifah di muka bumi itu perlulah akal seluas langit, mengalir seperti sungai yang deras..
=> Usia umpama harta, bukan banyaknya menjadi perhitungan, tetapi keberkatannya... Harta yang berkat sedikitnya mencukupi, banyaknya boleh diagih-agihkan.. Begitulah usia yang berkat, pendeknya bermanfaat, panjangnya melimpahkan kebaktian.
=>Seseorang yang melihat kebaikan dalam berbagai hal,beerti memiliki fikiran yang baik.Dan seseorang yang memiliki fikiran yang baik akan mendapatkan kenikmatan dalam kehidupan.

=> Ketahuilah bahawa kamu akan diperbuat sepertimana kamu membuat.
=> Imam Syafie pernah berkata, "Tidak akan mulia orang yang mengangkat diri, dan tidak akan hina orang yang merendah diri.."
=> Hidup mulia, mati syurga.
=> Dusta itu memberi ruang musuh mengambil alih kuasa dan ekonomi. Pemimpin yang tidak mengamalkan Al-Quran menyebabkan berlaku permusuhan sesama sendiri.
=> Akhirat itu di hadapanmu, yang memisahkannya hanyalah selangkah bernama kematian.
~> {Al-Ankabut:57}
"Setiap yang bernyawa akan merasai mati. Kemudian hanya pada kami kamu dikembalikan.." Sedarlah, detik hadapan tidak menjamin bahawa kita masih hidup. Oleh itu, hargailah detik sekarang dengan menyediakan bekalan untuk dibawa suatu hari nanti. Selalulah ingat Allah, ingat mati, kita semakin hampir kepada-Nya..
=> Sabda Rasulullah s.a.w. "Sesiapa yang mengucapkan LAILAHA ILLALLAH MUHAMMADUR RASULULLAH akan masuk syurga.."
=>Tinggalkan apa yang meragukanmu, kerjakanlah apa yang tidak meragukanmu. Sesungguhnya kebenaran membawa ketenangan dan dusta itu menimbulkan keraguan.
=> Ya Allah, sesungguhnya Engkau yang menjadikan kesenangan, maka permudahkanlah urusan kami Ya Allah.
=>Permudahkanlah jangan menyusahkan, gembirakanlah jangan menyedihkan.

=> Dari Abu Al-Darda.. "Dahulukanlah kedua-dua telingamu daripada mulutmu,, sesungguhnya diciptakan dua telinga dan satu mulut agar engkau lebih banyak mendengar dari berbicara.."
~> Songsonglah hati agar selalu bermuhasabah tentang ikhlas. Keikhlasan itu pentadbirnya adalah hati, maka pastikan hati itu selalu bersih dengan ilmu dan ibadah yang sahih. Hanya kita yang dapat menilai dan menghitung hati sendiri. Hitunglah hati sebelum ia dihitung di hadapan Allah Taala kelak.
=> Salah satu sifat manusia yang hingga kini masih mewarnai pergaulan adalah mereka lebih mudah menceritakan perkara-perkara negatif mengenai orang lain berbanding perkara-perkara yang postif.
=> Kecerdasan akal dan fikiran itu adalah lahir dari cahaya iman yang menyerap di hati, tetapi padamnya ia adalah kerana maksiat yang rela dan berleluasa tanpa dikawal dan dihisab.
=> Tidak sempurna iman kamu jika aku (Rasulullah) tidak dicintai melebihi cinta ibu bapa kamu dan manusia lain.
=> Hidup ini adalah teduhan dan singgahan sementara sebelum kita melangkah ke singgahan dan teduhan yang kekal selamanya. Bersedialah kita untuk menghadapnya kerana kita tidak tahu bilakah saat kita menjadi ahli teduhan selamanya itu.
=> Kata orang arifbillah, semakin jauh perjalanan kepada Tuhan, semakin jahil diri dirasakan.. tapi, bila berasa semakin sempurna maka itu tanda telah ditipu syaitan.
=> Allah memberi dunia kepada sesiapa yang dia suka atau tidak suka, tetapi Allah memberi agama kepada orang yang Dia suka iaitu orang yang beriman.
=> Sebaik-baik manusia ialah mereka yang memberi manfaat kepada orang lain, dan bukan menyusahkan orang lain.
~> Setiap yang kita lakukan bukannya apa-apa, dan kita juga bukannya siapa-siapa, jika bukan kerana besarnya cinta kita kepada-NYA.
~> Sesungguhnya Allah tidak melihat bentuk tubuhmu, dan tidak pula melihat ketampananmu, tetapi Allah melihat hatimu.
=> Dalam hidup ini ada 3 perkara yang paling berharga; Pertama: Allah yang memberi hidayah.. Kedua: Ibubapa yang memberi sokongan.. Ketiga: Masa yang selalu tinggalkan kita tanpa kita sedari. Maka, jagalah ketiga-tiga ini supaya berjaya di dunia dan di akhirat.
=> Zina itu mengakibatkan banyak wabak penyakit, tipu dalam urusniaga menyebabkan masalah ekonomi, menolak zakat menyebabkan kemarau panjang.
=> Tiada yang lebih perit dan pahit yang dirasai oleh hati dan jiwa melainkan kemaksiatan yang berterusan, malah maksiat itu adalah baja kepada nafsu amarah.
=> Firman Allah, "Katakanlah adakah sama orang yang berilmu dengan orang yang tidak berilmu? Hanya orang yang menerima peringatan ialah orang=orang yang berakal."