Social Icons

Pages

Featured Posts

Thursday, June 20, 2019

:: Doa ::



Aku bukan nak tulis pasal konsep doa, definisi doa atau ape2. Cume aku nak tulis mengenai doa itu pasti dijawab Allah, cepat atau lambat.

Doa, akan terhijab jika kita buat maksiat pada Allah. Dan zina adalah maksiat. Tanpa sedar dulu aku buat zina hati dengan bercinta..

Aku tknk la tulis dengan bahasa baku.. Cume ape yang aku lalui, sebelum aku bercinta, setiap kali aku berdoa, cepat dijawab oleh Allah. Dan aku betul2 merasakannya. Bila aku mula ada perasaan pada ajnabi, aku seakan terasa doa aku sedikit demi sedikit, Allah lambat jawab.

Aku sedar dan sangat sedar, tapi tah, aku seolah2 tak mampu nak patah balik ataupun berhenti dengan tiba2. Yang aku cuba ialah memohon supaya dihentikan dengan nikah. Tapi ye, itupun tetap lambat dijawab oleh Allah, walau air mata yang jadi saksi doa aku.  Mungkin niat aku yang salah. Allahu...

Bila aku islah, koreksi balik niat aku.. Dan aku tersedar segala hikmah, Allah pun menjawabnya dengan 1001 hikmah yang aku tak mampu nak ungkap. Subhanallah.

Dan sekarang, aku rasa hijab aku dengan Allah mula dibuka sedikit demi sedikit, walaupun tak semuanya permintaan ataupun permintaan yang besar itu diperkenan, namun Alhamdulillah, dalam hal yang genting, masih ada pertolongan Allah yang tak disangka.

Terima kasih Allah. ๐Ÿ˜ญ Jadikan aku hamba yang sentiasa mengingatiMu dalam setiap helaan nafas.
Jadikan aku hamba yang selalu bersyukur.  Jangan serahkan aku kepada diri aku walau sekelip mata.

๐ŸŒท๐“ช๐“ฝ๐“ฑ๐“ฒ๐“ป๐“ช๐“ฑ

Thursday, June 6, 2019

:: Afiyah's First Raya! ::








Alhamdulillah... Afiyah's first raya.  

Being a single mom is really struggle n tough... 

Everything's change. N i need to adapt it.. Hehehe Insyaallah

Love u Afiyah.. Afiyah anak mama..



๐ŸŒธTaqobbalallohu Minna wa Minkum๐ŸŒธ
   ุนูŠุฏูƒู… ู…ุจุงุฑูƒ

๐ŸŒท๐“ช๐“ฝ๐“ฑ๐“ฒ๐“ป๐“ช๐“ฑ ีฒ ฦ’ษ‘สรญำ€ีพ

Monday, May 13, 2019

:: Jr Journey 8 ::



Hari ni genap seminggu umur princess mama papa... Dan officially nama princess AFIYAH BINTI MOHD FAIZ.... Dilahirkan pada 7 Mei 2019 bersamaan 2 Ramadhan 1440h di Hosp Tuanku Ampuan Najihah dengan berat 3.23 kg pada jam 5.30 pagi (waktu Sahur) ๐Ÿ˜…

Alhamdulillah ala kulli hal wannikmat. Semoga menjadi qurratun ayun buat mama dan papa, penyejuk mata anak solehah, mujahidah, serikandi..

Amin Ya Robbal Alaminn.. Insyaallah... 

Afiyah nyawa mama, cinta hati mama. 

๐ŸŒท๐“ช๐“ฝ๐“ฑ๐“ฒ๐“ป๐“ช๐“ฑ

Wednesday, May 1, 2019

:: Jr Journey 7 ::





Its May olready.  Wow wow wow..
Ting ting tang ting tara ting ting keting tang ting... 

Haha Its been awhile right. Sekejap je dah Mei. Sayang cinta hati mama ni pun dah 39 weeks. Mama menanti hari je ni.. Hee Inhaleee.. Exhaleee... Inhaleee.. Exhale..๐ŸŒฌ

Sayang mama, debar mama dah kian terasa.. But actly, mama tkdela debar sangat, maybe dah masuk lr nanti baru rase seriau tu kot kan sayang.. Heee๐ŸŒˆ

Mama ingat sayang mama ni nak keluar hujung April ritu.  Nak Mei jugak ye ni. Hehe baik2.  I just feel excited to welcome you sayang. ๐Ÿ‘ถ๐Ÿป

Alhamdulillah ala kulli hal. Akhir-akhir ni, cekup mama semua ok.(Mmg dah tkde cekup dah lepass ni. Tunggu nak admit ward je. Hehe) Hb mama ok, berat mama ok, even total weight mama overrr kott.. Tp doc kate as long mama tkde masalah lain, its ok. ๐Ÿ˜‡Cume tula sayang, batuk mama tak ok2 lagi ni.. Nus pun dah pesan suh cube macam2 tuk elokkan batuk. Sebab nnt lepas bersalin lagi sakit nak batuk.. Im trying ye sayang..

Minggu ni mama busy sangat. Kuatkan hati, cekalkan jiwa je buat semuanya.. Padahal jalan dan jongket2. Tulang pinggang ke punggung Masyaallah sakitnya. Nak berdiri sakit, berjalan sakit. Tapi gagahkan juga.. ๐Ÿ˜… Memandangkan ni minggu last mama work.

Aritu majlis persaraan gb sekolah mama. Dengan perut membuyung ni.. Jalan pun lambat. Argghh. Ade ke dowang amiik gambar dari side tepi.. Nampak kembung di situ.. Haha Sabar jela. 

Esok pulak ada sambutan Hari Guru... Luse Ihya Ramadhan. Nasib baik hari ni cuti Hari Pekerja.. Tapi mmg hari Rabu cuti Kafa punnn.. ๐Ÿ˜‹

Okla sayang, sayang keluar dalam keadaan yang sihat dan selamat ye.. Ukhruj ayyuhal maulud, biqodrotil malikil mahbub.
Dah tekan-tekan tu, mama dah rase ngilu...Hee.

Mama Papa waiting for you sayang.. ๐Ÿ˜๐Ÿฅฐ๐Ÿ˜˜
Muahhhh..

Mama,
๐ŸŒท๐“ช๐“ฝ๐“ฑ๐“ฒ๐“ป๐“ช๐“ฑ

MUST REMEMBER

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers Daisypath Vacation tickers Daisypath Anniversary tickers
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

 

KALAM ILMU...

=> Ketahuilah bahawa kamu akan diperbuat sepertimana kamu membuat.
=> Imam Syafie pernah berkata, "Tidak akan mulia orang yang mengangkat diri, dan tidak akan hina orang yang merendah diri.."
=> Hidup mulia, mati syurga.
=> Dusta itu memberi ruang musuh mengambil alih kuasa dan ekonomi. Pemimpin yang tidak mengamalkan Al-Quran menyebabkan berlaku permusuhan sesama sendiri.
=> Akhirat itu di hadapanmu, yang memisahkannya hanyalah selangkah bernama kematian.
~> {Al-Ankabut:57}
"Setiap yang bernyawa akan merasai mati. Kemudian hanya pada kami kamu dikembalikan.." Sedarlah, detik hadapan tidak menjamin bahawa kita masih hidup. Oleh itu, hargailah detik sekarang dengan menyediakan bekalan untuk dibawa suatu hari nanti. Selalulah ingat Allah, ingat mati, kita semakin hampir kepada-Nya..
=> Sabda Rasulullah s.a.w. "Sesiapa yang mengucapkan LAILAHA ILLALLAH MUHAMMADUR RASULULLAH akan masuk syurga.."
=>Tinggalkan apa yang meragukanmu, kerjakanlah apa yang tidak meragukanmu. Sesungguhnya kebenaran membawa ketenangan dan dusta itu menimbulkan keraguan.
=> Ya Allah, sesungguhnya Engkau yang menjadikan kesenangan, maka permudahkanlah urusan kami Ya Allah.
=>Permudahkanlah jangan menyusahkan, gembirakanlah jangan menyedihkan.

=> Dari Abu Al-Darda.. "Dahulukanlah kedua-dua telingamu daripada mulutmu,, sesungguhnya diciptakan dua telinga dan satu mulut agar engkau lebih banyak mendengar dari berbicara.."
~> Songsonglah hati agar selalu bermuhasabah tentang ikhlas. Keikhlasan itu pentadbirnya adalah hati, maka pastikan hati itu selalu bersih dengan ilmu dan ibadah yang sahih. Hanya kita yang dapat menilai dan menghitung hati sendiri. Hitunglah hati sebelum ia dihitung di hadapan Allah Taala kelak.
=> Salah satu sifat manusia yang hingga kini masih mewarnai pergaulan adalah mereka lebih mudah menceritakan perkara-perkara negatif mengenai orang lain berbanding perkara-perkara yang postif.
=> Kecerdasan akal dan fikiran itu adalah lahir dari cahaya iman yang menyerap di hati, tetapi padamnya ia adalah kerana maksiat yang rela dan berleluasa tanpa dikawal dan dihisab.
=> Tidak sempurna iman kamu jika aku (Rasulullah) tidak dicintai melebihi cinta ibu bapa kamu dan manusia lain.
=> Hidup ini adalah teduhan dan singgahan sementara sebelum kita melangkah ke singgahan dan teduhan yang kekal selamanya. Bersedialah kita untuk menghadapnya kerana kita tidak tahu bilakah saat kita menjadi ahli teduhan selamanya itu.
=> Kata orang arifbillah, semakin jauh perjalanan kepada Tuhan, semakin jahil diri dirasakan.. tapi, bila berasa semakin sempurna maka itu tanda telah ditipu syaitan.
=> Allah memberi dunia kepada sesiapa yang dia suka atau tidak suka, tetapi Allah memberi agama kepada orang yang Dia suka iaitu orang yang beriman.
=> Sebaik-baik manusia ialah mereka yang memberi manfaat kepada orang lain, dan bukan menyusahkan orang lain.
~> Setiap yang kita lakukan bukannya apa-apa, dan kita juga bukannya siapa-siapa, jika bukan kerana besarnya cinta kita kepada-NYA.
=> Dalam hidup ini ada 3 perkara yang paling berharga; Pertama: Allah yang memberi hidayah.. Kedua: Ibubapa yang memberi sokongan.. Ketiga: Masa yang selalu tinggalkan kita tanpa kita sedari. Maka, jagalah ketiga-tiga ini supaya berjaya di dunia dan di akhirat.
=> Zina itu mengakibatkan banyak wabak penyakit, tipu dalam urusniaga menyebabkan masalah ekonomi, menolak zakat menyebabkan kemarau panjang.
=> Tiada yang lebih perit dan pahit yang dirasai oleh hati dan jiwa melainkan kemaksiatan yang berterusan, malah maksiat itu adalah baja kepada nafsu amarah.
=> Firman Allah, "Katakanlah adakah sama orang yang berilmu dengan orang yang tidak berilmu? Hanya orang yang menerima peringatan ialah orang=orang yang berakal."