Pages

Monday, August 29, 2011

:: Salam Menyambut Hari Lebaran ::


    .i.  *   c       .i. '   
 * | .|    _L_'    | .|  *
   .| .|_(" " " " )_| .|    
.:|.:.:.:.:.:.:.:i:.:.:.:.:.:.:|:. 
                               

Lisan kadang kala tak terjaga,
janji kadang kala terabaikan,
hati terkadang berprasangka,
sikap ada kalanya menyakitkan....

Walau salam tak bersambut,
walau jabat tak bertaup,
walau lafaz tak terdengar,
namun,
kemaafan jua yang dipinta....

Selamat Hari Raya Aidilfitri
Maaf Zahir dan Batin..... 

Sunday, August 14, 2011

:: Hidup Ini Suatu Pembelajaran ::

Salam penghormatan Islam, salam penghormatan dari sisi Allah...
Assalamualaikum warahmatullahi wabarokatuh..
Sedar tak sedar, diam tak diam, sudah hampir 4 minggu aku mendiami markas ini.. Bersama rakan-rakan dalam Program Intensif Timur Tengah. Segalanya berlaku di luar sedar aku. Manakan tidak, kekecewaan bertukar menjadi satu kesyukuran, kesedihan bertukar menjadi satu kegembiraan,. Aku merasai kenikmatan itu setelah jatuh terduduk, benarlah Allah menguji hamba-Nya untuk menilai keimanan diri. Alhamdulillah, aku masih diberi kesempatan menikmati nikmat yang terbesar, iaitu nikmat Iman dan nikmat Islam....
Aku bukan sang penyair yang mampu memberi azimat yang puitis, ku jua bukan seorang penyajak yang kata-katanya bisa menggetarkan jiwa, namun tulisan hatiku bukan inginkan perhatian tetapi inilah nukilan cerita hatiku..

Aku masih memandu kehidupan ini dengan penuh hati-hati. Bersedia menghadapi segala kemungkinan yang diriku sendiri tidak mengetahui segala caturan Allah, adakalanya aku menjangkakan segala rancanganku adalah yang terbaik tetapi perancangan Allah itu jauh lebih indah,. Ya,, tidak terjangkau oleh pemikiran seorang insan. Pelbagai persepsi yang akan dirasai namun yakinlah Allah itu Maha Mengetahui.. Barangkali kita tidak suka sesuatu perkara itu tetapi itulah yang terbaik untuk kita, barangkali jua kita menyukai sesuatu perkara itu tetapi ia tidak baik untuk kita. Sesungguhnya Allah mengetahui apa yang kita tak ketahui..
Yakin dengan Allah, serah segalanya pada Allah..

Pesan seorang insan saat aku merasakan seperti aku umpama layang-layang yang putus tali.. katanya,, "Ingat, Allah berfirman.. Sesungguhnya setiap kesusahan ada kesenangan,, dan Allah ulang lagi menguatkan ayat tu, Sesungguhnya setiap kesusahan ada kesenangan.. Jadi, kita kene yakin dengan Allah.." Ya,, terima kasih ku ucapkan kerana semangat itu.. Alhamdulillah...



Minggu Pertama,,
20 Julai 2011: Aku memandu pacuan 4 rodaku ke Pejabat SMATT yang terletak di Pusat Dakwah untuk mendaftar.. Kemudian aku teruskan pemanduanku ke Pusat Saudara Baru yang terletak di Rahang. Aku sudah biasa dengan laluan ke sini kerana ku selalu melawat rakan-rakanku sebelum ini. Dan hari ini kehadiranku bukan sebagai seorang pelawat, tetapi sebagai seorang mujahidah yang akan bersama-sama mereka meneruskan perjuangan jihad ilmu.. Kehadiranku disambut oleh akak urusetia yang telah kukenal jua sebelum ini, Kak Tra Hani. Kemasukkanku ke dalam program ini agak terlewat sedikit kerana aku pun sebenarnya menggantikan seorang sahabatku yang telah keluar dari program ini setelah permohonannya di Amanah Raya diterima.. Seterusnya, peluang ini diberi kepadaku.. Segala Puji Bagi Allah.. Pesanan Ustaz Roslizan kepadaku yang tidak mungkin kulupakan.."Tunjukkan kesyukuran dengan kesungguhan".. Allahu Akbar.... Minggu ini adalah minggu KEMBAQ, program yang tidak asing jua bagiku,. aku bersama ayahanda kembali.

::Leha, Syue, Jannah, Ramizah dan Athirah::
Program KEMBAQ tamat pada hari Jumaat, dan pada hari Sabtu (23 Julai 2011) diadakan perasmian Pusat Saudara Baru ini dan dirasmikan oleh YAB Dato Seri Utama Mohamad bin Hj Hassan. Kami merasai pengalaman bersama dengan para muallaf. Mereka yang telah diberi hidayah dan taufiq oleh Allah untuk Ad-din yang satu yang diredhai-Nya... Acara yang dimulakan dengan Forum Perdana pada sebelah pagi dan perasmian diadakan pada sebelah petangnya.

::Menteri Besar sedang bersalaman dengan para tetamu::
Turut hadir sama dalam perasmian ini ialah, Mufti Negeri Sembilan, Datuk Mohd. Yusof Ahmad; Pengerusi Jawatankuasa Bertindak, Pembangunan Luar Bandar, Hal Ehwal Pengguna dan Kemudahan Awam Negeri, Datuk Hasim Rusdi dan Pengerusi Persatuan Cina Muslim Malaysia cawangan negeri, Muhammad Ridzuan Lau Abdullah.


Disini ingin kukongsikan serba sedikit ucapan daripada YAB Dato Seri Utama Mohamad bin Hj Hassan dalam upacara perasmian beliau..


"Kerajaan negeri sentiasa melakukan apa sahaja cara bagi menegakkan syiar Islam di negeri ini termasuk melalui pendidikan, pembangunan masjid dan lain-lain lagi".
"Kita ingin melihat syiar Islam terus dijulang di negeri ini dan menjadi tanggungjawab semua pihak termasuk kerajaan, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan persatuan-persatuan untuk menjayakannya," .



Dalam pada itu, YAB jua turut mengingatkan segelintir pihak agar tidak 'merampas' agama demi kepentingan masing-masing kerana Islam adalah milik semua umatnya.
Beliau mahu supaya umat Islam mempunyai ciri-ciri yang terpuji sekali gus mengetepikan segala tohmahan yang dilemparkan selain persepsi tidak benar mengenai agama itu sendiri.


"Sudah tiba masanya untuk kita mengetepikan segala tohmahan yang dilemparkan oleh orang ramai yang beranggapan bahawa Islam adalah agama yang menggalakkan keganasan dan miskin. Usaha ini perlu bermula daripada sekarang melalui pendekatan umatnya untuk menjadi ummah terbaik," jelasnya.


Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan jua  berkata, banyak perkara yang boleh dilakukan kerajaan dan pendakwah bagi memastikan syiar Islam terus dikembangkan dengan cara dan pendekatan masing-masing.


Oleh yang demikian, kita sebagai khalifah di muka bumi ini perlu memastikan syiar Islam terus berkembang dan diletakkan di tempat yang tertinggi. Jika bukan kita, siapa lagi? Jika bukan sekarang, bila lagi? Justeru, ayuh para mujahid, para mujahidah, sama-sama kita tegakkan Ad-Din selari dengan mandat Menteri Besar..



Majlis jua diserikan dengan kehadiran kumpulan nasyid dari Studio Muallaf di TV Al Hijrah... Maka berakhirnya minggu pertamaku di PITT.... Masuk pula minggu kedua...

Minggu kedua ini, aku sudah masuk ke kelas, mengikuti pembelajaran bersama-sama mereka, menelaah apa yang dah tertinggal,. Mengikuti kelas formal dan tidak formal... kelas Hafazan, kelas Tajwid, kelas Bahasa Arab Ammi, kelas Matan  Ajurrumiah dan kelas Bahasa Inggeris.. Sungguh menyeronokkan..

 Pada hari Sabtu (30 Julai 2011), telah diadakan pula Hari Sukan... huhu takde ape nak diceritakan, cuma nak kongsi gambar je...







::Aktiviti sukaneka, kembali ke zaman kanak-kanak::
Masuk pula minggu ketiga... maka bermulanya bulan yang dinanti-nantikan oleh semua umat Islam, Bulan Ramadhan, Ramadhan Kareem... Teringat tazkirah yang disampaikan oleh Azhari pada malam Ramadhan, Azhari mengarahkan kami meletakkan tangan kanan pada dada di sebelah kiri sambil melaungkan "AHLAN WASAHLAN YA RAMADHAAN... RAMADHAN KAREEM..." 

Kesempatan ini jua, ingin kukongsikan serba sedikit tazkirah mengenai Ramadhan yang ku petik dari Halaqah::

Alhamdulillah, segala puji-pujian bagi Allah SWT- Tuhan semesta alam. Kita sangat-sangat bersyukur kepada Allah SWT kerana dengan kehendak-Nya, Dia telah memilih kita untuk sekali lagi berada dalam bulan Ramadhan yang mulia, yakni masuk ke dalam universiti Ramadhan. 


Kenapa dinamakan universiti Ramadhan? Kerana bulan ini merupakan bulan tarbiah, bulan pendidikan, di mana jiwa-jiwa kita ditarbiah dengan undang-undang Ramadhan dan hati-hati kita dimotivasikan dengan kelebihan-kelebihan atau fadhilat-fadhilat Ramadhan. Bukan senang nak masuk univerisiti, tapi kita pada hari ini Alhamdulillah syukur, dipilih oleh Tuhan untuk sama-sama masuk universiti Ramadhan. Pendaftarannya cukup mudah, tak payah bayar duit cuma niat saja sama ada niat setiap hari ataupun niat sebulan terus.


Bulan bertuah ini juga bolehlah disebut sebagai bulan ibadah. Boleh juga disebut sebagai bulan mujahadah. Disebut juga bulan rahmah dan bulan maghfirah. Dan macam-macam lagi sebutan yang baik-baik. Jangan kita sebut dengan yang tak baik sudahlah. Jadi namanya bulan ibadah, bulan mujahadah, bulan rahmah, bulan maghfirah. Kenapa dinamakan bulan ibadah? Kerana pada bulan ini manusia berlumba-lumba untuk menambah amalan-amalan mereka. Kalau sebelum bulan Ramadhan dia malas nak beramal ibadah, tapi apabila sampai saja bulan Ramadhan, biasanya amalan seseorang akan bertambah walaupun sedikit. Betul tak? 


Jadi pada bulan ini manusia berlumba-lumba untuk menambah amalan-amalan mereka. Ataupun dari segi hakikatnya untuk menambah ‘pengabdian’ kepada Allah SWT. Perkataan ibadah berkait rapat dengan perkatan abdi, berkait juga dengan perkataan abdullah. Beribadah ni maksudnya berabdi kepada Allah. Macam mana cara berabdi kepada Allah? Buat apa yang Dia suruh dan jangan buat apa yang Dia larang. Selain itu, kita tambah dengan buat apa yang Dia suka, iaitu amalan-amalan sunat. Begitulah cara-cara berabdi kepada Allah.


 Kenapa dinamakan bulan mujahadah? Sebab pada bulan ini kita berperang melawan nafsu. Sesiapa yang berlawan sungguh-sungguh dengan nafsunya, dia dikira mujahid. Kalau setakat lawan sikit-sikit ni, taklah dinamakan mujahid, tidaklah dinamakan mujahadah. Kena bersungguh-sungguh, baru dia dikira sebagai mujahid, barulah usahanya itu dinamakan mujahadah.

 Perkataan mujahadah ini adik-beradik dengan jihad, iaitu satu usaha yang bersungguh-sungguh. Secara khususnya dinisbahkan kepada berperang melawan musuh-musuh Islam tetapi secara umumnya dinisbahkan kepada satu usaha yang bersungguh-sungguh. Mujahadah juga berkait-rapat dengan mujahidin.

 Kenapa dinamakan bulan rahmah? Sebab pada bulan ini rahmat Allah melimpah-ruah. Kenapa dinamakan bulan maghfirah? Perkataan maghfirah ini berkaita-rapat dengan perkataan istighfar. Yang kita sebut lepas solat “Astaghfirullahal ‘azim” tu istighfarlah. Istighfar maksudnya minta ampun. Maghfirah maksudnya ‘keampunan’. Jadi bulan Ramadhan ini adalah bulan keampunan. Pintu taubat, pintu keampunan terbuka seluas-luasnya. Maka, perbanyakkanlah amal ibadat pada bulan mulia ini... 


 Demikian sedikit tazkirah yang dapat kukongsikan....
Sebelum kuterlupa, sama-sama kita sedekahkan Al-Fatihah buat Puan Maliah, iaitu ibu kepada sahabat kami, Zulaimin... Semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dalam kalangan orang -orang yang solehah. Pemergian arwah pada 4 Ramadhan 1432 bersamaan 4 Ogos 2011....
Pada hari Jumaat, kami diberi peluang pulang ke kampung dan kesempatan ini kami ambil untuk berbuka puasa dan sahur bersama keluarga tercinta..... :-)

Masuk pula minggu keempat... Dan pada minggu ini kami menghadiri Biro Tatanegara di Ulu Sepri, Rembau dari tarikh 8 Ogos 2011 hingga 12 Ogos 2011..

Banyak perngalaman dan pengetahuan yang kami peroleh dan dapati dari program ini.. Bermula dengan 4 wacana minda yang disampaikan oleh cendiakawan yang hebat. 
  • 1 Malaysia
  • Perlembagaan Negara
  • Ekonomi dan Negara Maju
  • Perkongsian Pengalaman
Kemudian kami berdiskusi di dalam kumpulan bersama fesilitator kami Tuan Roshaidi yang lebih mesra dengan panggilan yang kami beri sendiri "Om" iaitu pak cik... hehe


::Warga PITT2011 Muslimat Power::
Alhamdulillah, segalanya berjalan dengan lancar, walaupun takde aktiviti outdoor melainkan perbarisan setiap pagi dan aktiviti dalam dewan. Barisan fesilitator pun takde yang garang-garang.. hehe semuanya tegas dalam kasih sayang.. 

Sedikit perkongsian yang didapati dari BTN

*8 Nilai-nilai Aspirasi
  1. Budaya Ilmu
  2. Budaya Ketepatan
  3. Budaya Berprestasi Tinggi
  4. Budaya Inovasi
  5. Integriti
  6. Kesetiaan
  7. Kebijaksanaan
  8. Ketabahan
Sekian dahulu dariku.... Segala yang baik jadikan tauladan yang yang tak berape nak ok tu, jadikan sempadan



There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

 

KALAM ILMU...

~> Khalifah di muka bumi itu perlulah akal seluas langit, mengalir seperti sungai yang deras..
=> Usia umpama harta, bukan banyaknya menjadi perhitungan, tetapi keberkatannya... Harta yang berkat sedikitnya mencukupi, banyaknya boleh diagih-agihkan.. Begitulah usia yang berkat, pendeknya bermanfaat, panjangnya melimpahkan kebaktian.
=>Seseorang yang melihat kebaikan dalam berbagai hal,beerti memiliki fikiran yang baik.Dan seseorang yang memiliki fikiran yang baik akan mendapatkan kenikmatan dalam kehidupan.

=> Ketahuilah bahawa kamu akan diperbuat sepertimana kamu membuat.
=> Imam Syafie pernah berkata, "Tidak akan mulia orang yang mengangkat diri, dan tidak akan hina orang yang merendah diri.."
=> Hidup mulia, mati syurga.
=> Dusta itu memberi ruang musuh mengambil alih kuasa dan ekonomi. Pemimpin yang tidak mengamalkan Al-Quran menyebabkan berlaku permusuhan sesama sendiri.
=> Akhirat itu di hadapanmu, yang memisahkannya hanyalah selangkah bernama kematian.
~> {Al-Ankabut:57}
"Setiap yang bernyawa akan merasai mati. Kemudian hanya pada kami kamu dikembalikan.." Sedarlah, detik hadapan tidak menjamin bahawa kita masih hidup. Oleh itu, hargailah detik sekarang dengan menyediakan bekalan untuk dibawa suatu hari nanti. Selalulah ingat Allah, ingat mati, kita semakin hampir kepada-Nya..
=> Sabda Rasulullah s.a.w. "Sesiapa yang mengucapkan LAILAHA ILLALLAH MUHAMMADUR RASULULLAH akan masuk syurga.."
=>Tinggalkan apa yang meragukanmu, kerjakanlah apa yang tidak meragukanmu. Sesungguhnya kebenaran membawa ketenangan dan dusta itu menimbulkan keraguan.
=> Ya Allah, sesungguhnya Engkau yang menjadikan kesenangan, maka permudahkanlah urusan kami Ya Allah.
=>Permudahkanlah jangan menyusahkan, gembirakanlah jangan menyedihkan.

=> Dari Abu Al-Darda.. "Dahulukanlah kedua-dua telingamu daripada mulutmu,, sesungguhnya diciptakan dua telinga dan satu mulut agar engkau lebih banyak mendengar dari berbicara.."
~> Songsonglah hati agar selalu bermuhasabah tentang ikhlas. Keikhlasan itu pentadbirnya adalah hati, maka pastikan hati itu selalu bersih dengan ilmu dan ibadah yang sahih. Hanya kita yang dapat menilai dan menghitung hati sendiri. Hitunglah hati sebelum ia dihitung di hadapan Allah Taala kelak.
=> Salah satu sifat manusia yang hingga kini masih mewarnai pergaulan adalah mereka lebih mudah menceritakan perkara-perkara negatif mengenai orang lain berbanding perkara-perkara yang postif.
=> Kecerdasan akal dan fikiran itu adalah lahir dari cahaya iman yang menyerap di hati, tetapi padamnya ia adalah kerana maksiat yang rela dan berleluasa tanpa dikawal dan dihisab.
=> Tidak sempurna iman kamu jika aku (Rasulullah) tidak dicintai melebihi cinta ibu bapa kamu dan manusia lain.
=> Hidup ini adalah teduhan dan singgahan sementara sebelum kita melangkah ke singgahan dan teduhan yang kekal selamanya. Bersedialah kita untuk menghadapnya kerana kita tidak tahu bilakah saat kita menjadi ahli teduhan selamanya itu.
=> Kata orang arifbillah, semakin jauh perjalanan kepada Tuhan, semakin jahil diri dirasakan.. tapi, bila berasa semakin sempurna maka itu tanda telah ditipu syaitan.
=> Allah memberi dunia kepada sesiapa yang dia suka atau tidak suka, tetapi Allah memberi agama kepada orang yang Dia suka iaitu orang yang beriman.
=> Sebaik-baik manusia ialah mereka yang memberi manfaat kepada orang lain, dan bukan menyusahkan orang lain.
~> Setiap yang kita lakukan bukannya apa-apa, dan kita juga bukannya siapa-siapa, jika bukan kerana besarnya cinta kita kepada-NYA.
~> Sesungguhnya Allah tidak melihat bentuk tubuhmu, dan tidak pula melihat ketampananmu, tetapi Allah melihat hatimu.
=> Dalam hidup ini ada 3 perkara yang paling berharga; Pertama: Allah yang memberi hidayah.. Kedua: Ibubapa yang memberi sokongan.. Ketiga: Masa yang selalu tinggalkan kita tanpa kita sedari. Maka, jagalah ketiga-tiga ini supaya berjaya di dunia dan di akhirat.
=> Zina itu mengakibatkan banyak wabak penyakit, tipu dalam urusniaga menyebabkan masalah ekonomi, menolak zakat menyebabkan kemarau panjang.
=> Tiada yang lebih perit dan pahit yang dirasai oleh hati dan jiwa melainkan kemaksiatan yang berterusan, malah maksiat itu adalah baja kepada nafsu amarah.
=> Firman Allah, "Katakanlah adakah sama orang yang berilmu dengan orang yang tidak berilmu? Hanya orang yang menerima peringatan ialah orang=orang yang berakal."