Pages

Friday, January 22, 2016

:: Pesanan Imam Al Ghazali ::



ツTintaSamudera

  Ingatan utk saya & semua YANG.....

Yang singkat itu - "waktu"
Yang menipu itu - "dunia"
Yang dekat itu - "kematian"
Yang besar itu - "hawa nafsu"
Yang berat itu - "amanah"
Yang sulit itu - "ikhlas"
Yang mudah itu - "berbuat dosa"
Yang susah itu - "sabar"
Yang lupa itu - "bersyukur"
Yang membakar amal itu - "mengumpat"
Yang ke neraka itu - "lidah"
Yang berharga itu - "iman"
Yang mententeramkan hati itu - "teman sejati"
Yang ditunggu Allah S.w.t itu -"taubat"

(Imam Al Ghazali)



#sitiathirah92 .::TintaSamudera::.


:: Pesanan Ulama 2 ::



ツTintaSamudera

Ada beberapa perkara yang sepatutnya dirahsiakan daripada pengetahuan orang ramai.

Ini adalah seperti yang ditanyakan oleh Imamuna al-A'dzom Muhammad bin Idris al-Syafie rahimahullah kepada al-Imam Darul Hijrah Malik bin Anas rahimahullah.

Pertama : Rahsiakan Umurmu. Ini kerana jika orang mengetahui umur kita mungkin orang akan memandang rendah kepada ilmu dan kedudukan kita jika yang bertanya itu lebih tua daripada kita.

Kedua: Rahsiakan tentang hal ehwal keluarga kita. Ini kerana jika keluarga kita bahagia mungkin orang yang tidak bahagia terasa hati dan iri hati. Jika tidak bahagia maka mengundang fitnah jika diceritakan kepada orang yang tidak sepatutnya.

Ketiga : Rahsiakan tentang HARTA kita. Ini akan mengundang hasad dan iri daripada orang yang mengetahui kedudukan harta kita.
Ini kerana setiap nikmat itu sudah pasti ada yang akan hasad.
لكل نعمة حسود

Tetapi umat mutaakhir ini sudah jauh daripada mengikuti akhlaknya Solihin terdahulu. Kesemua perkara nak diceritakan kepada orang ramai.

Pendapatan kita nak dikhabarkan kepada orang ramai atas nama startegi pemasaran. Maka kita lebih mengikuti hak pemasaran daripada mengikuti akhlak kekasih Allah taala.

Dibimbangi, jika kita menyalahi akhlaknya para solihin terdahulu. Maka akan hilang berkat dan kebaikannya.
Semoga kita semua diberikan kebaikan dan keberkatan di dalam hidup kita.



#sitiathirah92 .::TintaSamudera::.


:: Pesanan Imam Syafie ::



ツTintaSamudera

BELAJAR DARI KATA-KATA HIKMAH IMAM AS-SYAFIE..

"Bila kamu tak tahan penatnya belajar, maka kamu akan menanggung perihnya kebodohan."
- (Imam asSyafie)

"Berapa banyak manusia yang masih hidup dalam kelalaian, sedangkan kain kafannya sedang ditenun".
- (Imam asSyafie)

"Jangan cintai orang yang tidak mencintai Allah. Kalau Allah saja ia tinggalkan, apalagi kamu"
- (Imam asSyafie)

"Barangsiapa yang menginginkan Husnul Khatimah, hendaklah ia selalu bersangka baik dengan manusia".
- (Imam Syafie)

"Doa di saat tahajud adalah umpama panah yang tepat mengenai sasaran."
- (Imam Syafie)

"Ilmu itu bukan yang dihafal tetapi yang memberi manfaat.”
- (Imam Syafie)

"Seorang sufi tidak menjadi sufi jika ada pada dirinya 4 perkara: malas, suka makan, suka tidur dan berlebih-lebihan".
- (Imam asSyafie)

"Siapa yang menasihatimu secara sembunyi-sembunyi maka ia benar-benar menasihatimu. Siapa yang menasihatimu di khalayak ramai, dia sebenarnya menghinamu''
- (Imam asSyafie)

"Jadikan akhirat di hatimu, dunia di tanganmu, dan kematian di pelupuk matamu"
- (Imam asSyafie)

والله أعلم بالصواب


#sitiathirah92 .::TintaSamudera::.


:: Tazkirah Pendek ::



ツTintaSamudera

Tazkirah

Janganlah berjalan seperti gunting, meskipun lurus tapi   memisahkan apa yang sudah menyatu...Jadilah seperti jarum,meskipun menusuk dan menyakitkan tapi dapat menyatukan apa yang sudah terpisah.."

آللهم صلى على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم  


#sitiathirah92 .::TintaSamudera::.


:: Lirik Lagu Adam Ali ::



ツTintaSamudera

إذا المرء لا يرعاك إلا تكلفا
Apabila seseorang itu tidak mementingkan engkau kecuali pd perkara yg penting bg dia

فدعه ولا تكثر عليه التأسفا
Maka tinggalkannya dan jgnlah kau selalu bersedih atasnya

ففي الناس أبدال وفى الترك راحة
Kehidupan manusia silih berganti(kawan2 bole cari) dan peninggalan itu rehat bg kau

وفى القلب صبر للحبيب ولو جفا
Hati ini bersabar terhadap org yg ku cintai walau dia melukaiku

فما كل من تهواه يهواك قلبه
Tidaklah sume yg engkau cinta itu akan mencintai engkau balik

ولا كل من صافيته لك قد صفا
Dan tidaklah semua yg kau redo terhadapnya akan redo balik dekat kau

إذا لم يكن صفو الوداد طبيعة
Apabila kecintaan itu muncul secara buat-buat bukan semula jadi

فلا خير فى ودّ يجىء تكلفا
Maka tiada guna bertemu dengannya

ولا خير فى خلّ يخون خليله
Dan apalah gunanya pd sahabat yg khianat sahabatnya sendiri

ويلقاه من بعد المودة بالجفا
Dan engkau bertemu dgnnya dgn kasih sayang lalu dia menyakiti kau

وينكر عيشا قد تقادم عهده
Dan dia memungkiri kehidupan persahabatan selama ini

ويظهر سرّ كان بالامس قد خفا
Dan dia cite segala rahsia/aib engkau yg selama ini dirahsiakan berdua

سلام على الدنيا إذا لم يكن بها
Selamat tinggal dunia jika sudah tiada sahabat yg  setia

صديق صدوق صادق الوعد منصفا
Sahabat yg jujur dan yg berpegang pd janji


Penyanyi: Adam Ali



#sitiathirah92 .::TintaSamudera::.


:: Perkongsian Jumaat ::



ツTintaSamudera

Waalaikummusalam, selamat pagi Salam Jumaat

Renungkn....

Sebuah teksi berhenti di belakang kereta isteri saya yg menghantar saya untuk rawatan. Driver teksi keluar mengambil wheel chair kerana orang tua yang dibawanya tak berupaya berjalan.

Saya tolong menyorong ke dalam dan duduk di sebelahnya. "Saya tengok Tn Hj selalu dihantar oleh teksi, tak ada anak ka? Soal saya memulakan bicara.

"Isteri dah meninggal. Anak dah kerja dan dah kahwin, tinggal berasingan. Saya tak mahu suruh anak hantar kerana saya takut mereka berdosa kerana menolak dengan keras sehingga sy terasa hati, memberi alasan yg tidak munasabah, atau menghantar dgn macam2 perasaan. Biarlah saya upah teksi."

Dia diam sejenak. Saya dah bersedia mendengar luahan hatinya.

"Sekarang saya sedar, kita bela anak untuk menyenang kan hidupnya. Jangan mengharap utk menyenang kan hidup kita."

Dia mula mengesat air mata. "Dosa berkata uuh! pun sudah cukup besar pada seorang anak, inikan mula menolak, memberi alasan dan bermuka masam bila diminta sesuatu. Biarlah, saya anggap saya sudah menamatkan tugas memelihara mereka. Biarlah mereka merenangi hidup tanpa diganggu.

"Allahuakbar!. Saya pula yg menitis air mata..

Kata-katanya benar benar meredupkan hati saya. Bukan tak pernah menolak permintaan ayah, bukan tak pernah memberi alasan utk tidak menunai permintaan nya, bukan tak pernah bermasam muka dgn nya.

Ya Allah. Orang tua ini bukan sahaja berjaya menunaikan tanggung jawabnya, tetapi melakukan lebih lagi dgn mengelak anak anak terjerumus dlm dosa.

Ayah dan emak siapa juga, akan mengorbankan seluruh kudrat yg ada demi kesejahteraan anak, yg lahir bukan atas paksaan tetapi naluri yg tuhan jadikan.

Jauh di sudut hati, mereka mengharap anak anak tempat bergantung di hari tua. Tetapi bagai dikata oleh orang tua yg saya temui, akhirnya bila zaman berubah, banyak anak yg terlupa, yg teralpa bila sibuk mengejar dunia, ada anak yg hilang pertimbangan antara bapa yg telah tak berupaya serta membeban kan dgn dunia yg perlu dihambat!

Bapa yg baik akan menerus kan pengorbanannya seperti orang tua yg saya ceritakan, sehingga ke akhir hayatnya.

Berhentilah memberi alasan kpd ibu dan bapamu kerana mereka tak pernah memberi alasan utk memenuhi permintaan mu kecuali bila mereka benar-benar tidak berupaya!!

Alfatihah kpd ibu bapa kita samada yg masih hidup atau yg telah meninggal dunia.

Wallahu a'lam...



#sitiathirah92 .::TintaSamudera::.


Thursday, January 7, 2016

:: FDAN16 ::



ツTintaSamudera

Coming soon

Guess what????

#FDAN16
#FDAN16
#FDAN16
#FDAN16
#FDAN16
#FDAN16
#FDAN16
#FDAN16
#FDAN16
#FDAN16
#FDAN16
#FDAN16
#FDAN16
#FDAN16
#FDAN16
#FDAN16
#FDAN16
#FDAN16
#FDAN16
#FDAN16

^^



#sitiathirah92�� .::TintaSamudera::.


Tuesday, January 5, 2016

:: Jom Koreksi Diri ::



ツTintaSamudera

SubhanAllah... Cantik petikan ini.
Kebesaran Sang Pencipta.
        Allah Swt. BerFirman :

          Wahai anak adam..
   Aku jadikan engkau dalam
  perut ibu mu ,, dan aku tutup
    wajahmu dengan penutup  
         supaya tak lemas/
terhidu engkau dalam rahim.

           ,Dan Aku jadikan
    engkau tenang dilindungi  
       disebalik rahim ibumu.
   Aku cukupkan bagi engkau
               makanan mu.

            Dan Aku jadikan
di samping kanan dan kirimu
             tempat berpaut.
    Di kananmu hati. { liver }
     dan di kirimu hempedu
           { spleen } ibumu.

                 Setelah itu,
         Aku ajarkan engkau
       untuk tetap dan duduk
      di dalam badan ibu mu.
            Adakah yang lain
  selain dari Ku yang mampu
menjadikannya sedemikian.??

Setelah berakhir penciptaan
     mu dan disempurnakan
                kejadian mu,
     aku arahkan kerajaanKu
              dengan penuh
           kasih dan sayang
     untuk mengeluarkan mu
                  dari rahim,
  maka dikeluarkanlah dirimu.

         Tiada bagi mu gigi
          untuk mengunyah,
jua tangan, untuk menggapai,
      juga kaki untuk berdiri
    Engkau tidak punya apa2.

           Aku jadikan susu
     yang lengkap lagi bersih
            dari dada ibuMu,
  yang sejuk di musim panas
   dan panas di musim sejuk.

      Dan Aku letakkan cinta
    dan kasih kepada engkau
dalam diri kedua org tua mu.
     Tidak meniarap engkau
           sebelum mampu,
        tidak duduk. engkau   
           sebelum mampu,
    tidak merangkak engkau
           sebelum mampu,
         tidak berdiri engkau
            sebelum mampu.

    Apabila engkau telah kuat
      untok berjalan sekarang,
           engkau bermaksiat
sa'at engkau berseorangan.!!
         Dan engkau langsung
            tidak malu padaKu.

Maka Aku tetap peringatkan:
          Jika engkau berdoa,
              Aku makbulkan.
        Jika engkau meminta,
                 Aku berikan.
       Jika engkau bertaubat,
Aku bawa engkau kepadaKu

Sungguh ajaib, engkau wahai anak adam .. Ketika dilahirkan kau di Azankan, dan di Iqamat kan tanpa di sertai solat.. Dan bila kau mati engkau disolat kan tanpa didahulukan azan.

Sungguh ajaib bagi mu wahai
                Anak adam..
Ketika lahir tidak kau ketahui
siapa yang mengeluarkan mu
          dari tubuh ibumu,
        dan ketika kau mati
   tidak juga engkau ketahui
    siapa yang memasukkan
        engkau ke kubur mu.

    Sungguh ajaib perihalmu
                 Anak adam..
         Ketika kau dilahirkan
    ada yang menggosok dan
           membersihkan mu,
      dan setelah engkau mati
    ada juga yang menggosok
       dan membersihkan mu.

    Sungguh ajaib perihalmu
               Anak adam..
   Ketika lahir tidak kau tahu
    siapa yang gembira dan
tersenyum atas kelahiranmu,
         dan setelah ajalmu
     masih engkau tidak tahu
        siapa yang menangisi
     dan bersedih ke Atas mu.

    Ajaib sungguh perihalmu
                Anak adam..
Ketika engkau di perut ibumu
         Aku jadikan engkau,
didalam tempat yang sempit
  lagi gelap, dan apabila mati
  dijadikan bagi engkau kubur
       yang sempit lagi gelap.

     Ajaib sungguh perihalmu
                 Anak adam..
Lahirmu terus engkau dibalut
          dengan kain putih
         untuk menutupi mu,
        mati mu juga engkau
dikafankan dengan kain putih
         untuk menutupi mu.

    Ajaib sungguh perihalmu
                 Anak adam ..
        Apabila engkau lahir
        ditanyakan manusia   
                   mengenai
     syahadah dan perihalmu.

     Dan setelah engkau mati
  engkau ditanyakan malaikat
               tentang amal2
engkau yang sholeh dan apa
      bekalmu untuk akhirat?

Paksakan untuk sebut di hati
       Dua kalimah Syahadah.
  Asyha' du an Lailahaillallah
     Muhammadar Rasulullah.

Bacakan Juga Surah Al Ikhlas
                  Bismillah.
      Qul hu'wallah hu' Ahad.
           Allah hu'ssomad.
     Lam yalid wa lam yuulad.
   Wa lam yaqullahu kufuwan
                      Ahad

Engkau sebarkan maka setiap orang yg membacanya sperti membaca sepertiga Al-Quran.ُ
آمين يا الله * آمين يا رحمن * آمين يا رحيم..
               أَمِيْن يَا  رَبَّ العَالَمِينْ.
                                      َ
ِ       ஜ¤═══¤ ۩۞۩ ¤═══¤ஜ
ٍِSemoga kita dapat menyebar
       luaskan kata kata yang
              bermanfaat ini.
   Agar ia akan jadi ilmu Amal
        Jariaah Bagi jawapan
       Di hadapan Allah Nanti..ْ



#sitiathirah92�� .::TintaSamudera::.


:: Pesanan Ulama ::



ツTintaSamudera

Sempena nak imtihan ni..
Hehee

Nak share sesuatu..

Pesanan Syeikh Hisyam Kamil di dalam muhadharohnya :

Syeikh memulakan muqaddimah ceramahnya dengan persoalan yang membina antaranya ialah :

الوصول إلى قمة سهل ، ولكن القضية كيف تخافظ على قمة ؟
Untuk sampai ke puncak kejayaan itu adalah mudah akan tetapi yang menjadi masalah adalah bagaimana kamu memeliharanya sesudah kamu menggapainya ?

لماذا تخاف من الإمتحان ؟
Mengapa kamu takut untuk menghadapi
peperiksaan ?

yang membuatkan Kamu sentiasa takut dengan peperiksaan adalah kerana kamu sentiasa meletakkan di depan mata kamu sebuah gambaran kegagalan . 

Antara pesanan Syeikh Hisyam Kamil kepada mereka yang bakal menghadapai peperiksaan :

Janganlah kamu takut dengan peperiksaan yang bakal kamu hadapi kerana dengan

"perasaan takut itu akan membawa kamu kepada pelbagai masalah akan tetapi amal dan ketenangan itu lah yang membawa kamu kepada kebaikan"

الخوف يؤدي إلى المشاكل ، والعمل والطمأنينة دائما تؤدي الى الخير

Pesaanan syeikh yang seterusnya adalah

"Janganlah kamu meminta kegagalan , kerana ia akan membawa kamu kepada gagal , mintalah akan kejayaan , kerana ia akan membawa kamu kepada kejayaan " .

لا تسحق على فاشل ، فالفاشل يعطيك فشل , اسحق ناجح ،  فالناجح
يعطيك من نجاح .

Sentiasalah meminta akan kebaikan dan jauhkanlah diri kamu daripada meminta keburukan kerana syeikh berpesan

" Jika kamu mengiringi kebaikan , Maka kamu adalah dikalangan yang baik , Jika kamu megiringi kejahatan maka kamu adalah dikalangan yang jahat . "

إن تصاحب أخيار ، وأنت من الأخيار , وإن تصاحب أشرار ، وأنت من الأشرار

seterusnya syeikh menyatakan lagi bahawa Janganlah kamu berputus asa dengan kegagalan yang telah kamu hadapi akan tetapi

" Ambillah pengajaran daripada kegagalan itu dan bawalah ia ke hadapan untuk kamu berjaya "

خُذْ من الفشل ، ودفعها الى أمام

Sesiapa dikalangan Kamu yang merasai dirinya lemah untuk menghadapi peperiksaan , maka bacalah Subhanallah sebanyak 33 kali , Alhamdulillah sebanyak 33 kali , dan Allahuakhbar sebanyak 43 kali . Maka ia akan memberi kekuatan kepada diri kamu .

Ketika mana kamu menghadapi kesedihan pada masalah mengulangkaji pelajaran , Maka bacalah Surah Al-Insyirah  .

Antara kalam Syeikh yang memberi kita semangat dalam menghadapi peperiksaan adalah :

من كانت بداية محرقة ، وكانت نهاية مشرقة
Sesiapa yang pada permulaannya dia membara , Maka pada pengakhirannya dia Bersinar .

الإمتحان ليس اله ، لا تخاف
Peperiksaan bukanlah tuhan , jangan kamu takut .


Selamat menghadapi peperiksaan , Semoga Allah memudahkan urusan kamu semua di dalam peperiksaan yang bakal kamu tempuhi . Insha allah kejayaan memihak kepada kamu semua .



#sitiathirah92�� .::TintaSamudera::.


:: 4 Amalan Mendapat RedhaNya ::



ツTintaSamudera

Empat Amalan Mudah Mencapai Redha Allah.

Berkata Syeikh Sya’rawi rahimahullah…

Pertama : Bila kamu nampak semut, maka janganlah kamu membunuhnya. Carilah dengan itu wajah Allah, semoga Allah mengasihani kamu sebagai mana kamu mengasihaninya. Kamu ingatlah bahawa ia bertasbih kepada Allah, maka jangan engkau hentikan tasbih ini dengan membunuhnya.

Kedua : Bila kamu nampak burung sedang minum air dari kolam, maka jangan lah kamu lalu di sebelahnya sehingga menakutkannya. Biarkan ia dengan perasaan yang aman. Engkau carilah dengan itu redha Allah, semoga Dia mengamankan kamu pada hari di mana, nyawa telah sampai di tenggorok.

Ketiga : Bila kamu hendak mengalihkan kucing yang sedang mengganggu di tengah jalan, elak kan dari membuatnya terkejut. Carilah dengan itu redha Allah. Semoga Allah memelihara engkau dari kematian yang mengejut.

Keempat : Bila engkau terpaksa membuang sisa atau baki makanan, jadikanlah niat engkau hendak memberi makhluk lain makan. Carilah dengan itu redha Allah. Semoga Allah mengurniakan engkau rezqi dari jalan yang tak disangka.

Bila engkau berniat menyebarkan perkataan-perkataan ini, niatkanlah dengannya kebaikan, semoga Allah melepaskan engkau dengannya kesusahan dari kesusahan dunia dan akhirat.

Oleh itu buatlah kebaikan walau sekecil mana pun kerana engkau tidak akan tahu amalan mana yang dapat memasukkan engkau ke syurga Allah SWT seluas langit dan bumi.

-Tuan Guru Dr Haron Din



#sitiathirah92�� .::TintaSamudera::.


There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

 

KALAM ILMU...

~> Khalifah di muka bumi itu perlulah akal seluas langit, mengalir seperti sungai yang deras..
=> Usia umpama harta, bukan banyaknya menjadi perhitungan, tetapi keberkatannya... Harta yang berkat sedikitnya mencukupi, banyaknya boleh diagih-agihkan.. Begitulah usia yang berkat, pendeknya bermanfaat, panjangnya melimpahkan kebaktian.
=>Seseorang yang melihat kebaikan dalam berbagai hal,beerti memiliki fikiran yang baik.Dan seseorang yang memiliki fikiran yang baik akan mendapatkan kenikmatan dalam kehidupan.

=> Ketahuilah bahawa kamu akan diperbuat sepertimana kamu membuat.
=> Imam Syafie pernah berkata, "Tidak akan mulia orang yang mengangkat diri, dan tidak akan hina orang yang merendah diri.."
=> Hidup mulia, mati syurga.
=> Dusta itu memberi ruang musuh mengambil alih kuasa dan ekonomi. Pemimpin yang tidak mengamalkan Al-Quran menyebabkan berlaku permusuhan sesama sendiri.
=> Akhirat itu di hadapanmu, yang memisahkannya hanyalah selangkah bernama kematian.
~> {Al-Ankabut:57}
"Setiap yang bernyawa akan merasai mati. Kemudian hanya pada kami kamu dikembalikan.." Sedarlah, detik hadapan tidak menjamin bahawa kita masih hidup. Oleh itu, hargailah detik sekarang dengan menyediakan bekalan untuk dibawa suatu hari nanti. Selalulah ingat Allah, ingat mati, kita semakin hampir kepada-Nya..
=> Sabda Rasulullah s.a.w. "Sesiapa yang mengucapkan LAILAHA ILLALLAH MUHAMMADUR RASULULLAH akan masuk syurga.."
=>Tinggalkan apa yang meragukanmu, kerjakanlah apa yang tidak meragukanmu. Sesungguhnya kebenaran membawa ketenangan dan dusta itu menimbulkan keraguan.
=> Ya Allah, sesungguhnya Engkau yang menjadikan kesenangan, maka permudahkanlah urusan kami Ya Allah.
=>Permudahkanlah jangan menyusahkan, gembirakanlah jangan menyedihkan.

=> Dari Abu Al-Darda.. "Dahulukanlah kedua-dua telingamu daripada mulutmu,, sesungguhnya diciptakan dua telinga dan satu mulut agar engkau lebih banyak mendengar dari berbicara.."
~> Songsonglah hati agar selalu bermuhasabah tentang ikhlas. Keikhlasan itu pentadbirnya adalah hati, maka pastikan hati itu selalu bersih dengan ilmu dan ibadah yang sahih. Hanya kita yang dapat menilai dan menghitung hati sendiri. Hitunglah hati sebelum ia dihitung di hadapan Allah Taala kelak.
=> Salah satu sifat manusia yang hingga kini masih mewarnai pergaulan adalah mereka lebih mudah menceritakan perkara-perkara negatif mengenai orang lain berbanding perkara-perkara yang postif.
=> Kecerdasan akal dan fikiran itu adalah lahir dari cahaya iman yang menyerap di hati, tetapi padamnya ia adalah kerana maksiat yang rela dan berleluasa tanpa dikawal dan dihisab.
=> Tidak sempurna iman kamu jika aku (Rasulullah) tidak dicintai melebihi cinta ibu bapa kamu dan manusia lain.
=> Hidup ini adalah teduhan dan singgahan sementara sebelum kita melangkah ke singgahan dan teduhan yang kekal selamanya. Bersedialah kita untuk menghadapnya kerana kita tidak tahu bilakah saat kita menjadi ahli teduhan selamanya itu.
=> Kata orang arifbillah, semakin jauh perjalanan kepada Tuhan, semakin jahil diri dirasakan.. tapi, bila berasa semakin sempurna maka itu tanda telah ditipu syaitan.
=> Allah memberi dunia kepada sesiapa yang dia suka atau tidak suka, tetapi Allah memberi agama kepada orang yang Dia suka iaitu orang yang beriman.
=> Sebaik-baik manusia ialah mereka yang memberi manfaat kepada orang lain, dan bukan menyusahkan orang lain.
~> Setiap yang kita lakukan bukannya apa-apa, dan kita juga bukannya siapa-siapa, jika bukan kerana besarnya cinta kita kepada-NYA.
~> Sesungguhnya Allah tidak melihat bentuk tubuhmu, dan tidak pula melihat ketampananmu, tetapi Allah melihat hatimu.
=> Dalam hidup ini ada 3 perkara yang paling berharga; Pertama: Allah yang memberi hidayah.. Kedua: Ibubapa yang memberi sokongan.. Ketiga: Masa yang selalu tinggalkan kita tanpa kita sedari. Maka, jagalah ketiga-tiga ini supaya berjaya di dunia dan di akhirat.
=> Zina itu mengakibatkan banyak wabak penyakit, tipu dalam urusniaga menyebabkan masalah ekonomi, menolak zakat menyebabkan kemarau panjang.
=> Tiada yang lebih perit dan pahit yang dirasai oleh hati dan jiwa melainkan kemaksiatan yang berterusan, malah maksiat itu adalah baja kepada nafsu amarah.
=> Firman Allah, "Katakanlah adakah sama orang yang berilmu dengan orang yang tidak berilmu? Hanya orang yang menerima peringatan ialah orang=orang yang berakal."