Pages

Monday, June 27, 2011

:: Tawakal Adalah Keajaiban Hidup ::





Kita melalui proses, makin hari kita akan makin bertambah umur kita. Tidak ada siapa yang boleh menjangka apa yang akan berlaku pada besok hari, secara tepat, boleh mengagak mungkin. Tetapi Allah yang menentukan kehidupan ini. Kadang-kadang perkara yang kita rasa kita tak boleh buat, jika Allah izinkan, ia berlaku. Dan ada orang merasakan ia besar, dengan segala kekuatannya, tiba-tiba ia gagal dalam hidupnya. 
Dulu masa kita sekolah, kita kene ingat kawan-kawan kita yang dapat nombor 1, nombor 2, tapi bukan semua yang dapat nombor yang baik-baik itu akhirnya menjadi orang yang hebat.


Sahabat sekalian,,,
Dalam agama, antara perkara besar yang agama tekankan dalam soal aqidah, ialah bab yang dinamakan dengan tawakal. Insan bergantung dengan Allah SWT.. Manusia disuruh berusaha, tapi manusia kena yakin bahawasanya, atas segala usahanya,  kuasa yang lebih besar ialah kuasa Allah SWT. Sebab tu Allah berfirman: 



ومن يتق الله يجعل له مخرجا ويرزقه من حيث لا يحتسب ومن يتوكل على الله فهو حسبه إن الله بالغ امره قد جعل الله لكل شىء قدرا

Barangsiapa bertaqwa kepada Allah niscaya dia akan mengadakan baginya jalan keluar.  Dan memberinya rezki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.



Ayat ni orang Melayu panggil "Ayat 1000 Dinar" walaupun orang melayu guna duit RM.. Kita tak panggil ia 1000 Dinar atau apa-apa, ia ayat dari Surah At-Thalaq, ketika Allah menceritakan nasib-nasib wanita yang ditalaq dan juga nasib manusia keseluruhannya. Allah mengingatkan kepada mereka dan kepada kita. Siapa yang bertaqwa kepada Allah, Allah jadikan untuknya jalan keluar, dan Allah rezkikan dia dengan jalan yang dia tak sangka, rezki datang dengan jalan yang kita sangka dan yang kita tak sangka.  Orang selalu sangka, rezki tu gaji dia,  tapi kadang-kadang dia dapat makan, dia dapat macam-macam yang Allah beri dalam hidup dia, tanpa dengan usaha dia. Kalau bergantung dengan kadar kebijaksanaan dia, mugkin dia tak dapat semua itu, tapi Allah telah memberikan berapa banyak kurnia dalam hidup kita. Semata-mata kurniaan "Yang Maha Memberi Rezki".


"...Dengan berzikir kepada Allah

gumpalan ketakutan........

kecemasan dan kesedihan.....

akan lenyap.

Lebih dari itu,

dengan berzikir kepada Allah

tompokan beban hidup

dan masalah kehidupan

akan hilang...."




Sahabat sekalian,,,


 TAWAKAL adalah KEAJAIBAN HIDUP.. "Allah Yang Maha Hidup, Yang Maha Berdiri, yang menguasai segala urusan, yang menguruskan, yang menegakkan, dengan rahmatMu ku memohon pertolongan,  baikilah untukku urusanku keseluruhannya. Dan jangan Kau serahkan aku kepada diriku walaupun sekelip  mata."  

Allah, tolonglah urus urusan ini, mengharungi kehidupan dengan cabaran-cabaran kehidupan, setiap orang ade masalah dengan kehidupan seharian, kadang kala kita apabila kita bergantung dengan kemampuan kita, kita rasa kita lepas. Kita tak lepas sebenarnya... Tapi apabila Allah yang menakdirkan kita urusan kita... Masyaallah...... ia jadi sangat cantik. Apabila Allah menguruskan urusan ini, ia menjadi sangat ajaib. Banyak perkara yang orang sangka dalam kehidupan ini, kita menang. Tapi jika Allah tidak izinkan kita, kita kalah. Dan ada perkara yang orang sangka kita kalah, tapi dengan kita bergantung kepada Allah, Allah memberikan keajaiban di luar jangkaan manusia.


 "Orang-orang yang dikatakan kepada mereka...

Nun disana, orang-orang sedang berkumpul

untuk mengambil tindakan kepada kamu..

Takutlah kamu kepada mereka.. 

bertambah iman mereka.

Mereka berkata,

Cukuplah bagi kami ini Allah,

kepada Dialah sebaik-baik tempat diserahkan urusan.."



Sahabat sekalian,


Kita ada kehidupan, kita tak boleh menjangka apa yang bakal berlaku.. Berbagai-bagai lagi, mudah-mudahan kita bergantung kepada Allah. Ada kadang-kala Allah uji kita dengan berbagai-bagai ujian... Kita pun  berasa.. " Ya Allah.....habislah akuuu!!!!!"  tapi jika kita yakin "Hasbunalllah wa ni'mal waqil"  Masyaallah, entah berapa banyak kita lalui dugaan perjalanan dalam hidup, hari ini telah pun Allah keluarkan kita daripadanya. Sebab itu, bab tawakal ini bab aqidah, apabila manusia boleh meyakinkan, bahwa dia bergantung kepada Allah,, bulat imannya, disamping dia sentiasa berusaha. tapi hatinya sentiasa mengharap pada Allah.. Kita akan tengok kehidupan kita ini berjalan dari satu peringkat kepada satu peringkat, sehingga kita bertemu Allah.


Diriku menulis, bukanlah sekadar untuk mengisi masa, tapi kita berharap, kita  mendapat sesuatu yang membolehkan kita berhubung dengan Allah, menjadi hamba-Nya dan faham hukum-hakam-Nya. Dan kita akan mengutamakan apa yang kita faham daripada kehendak Allah dan Rasulullah SAW, lebih daripada apa yang orang lain nak kita faham, dan kita rela berbeza dengan orang, jika kita pasti itu ada dalam kitab dan sunnah Rasulullah..... TS


ucapan dari Dr Asri.... Barakallah...... 


1 comment:

  1. hanya orang yang yakin, percaya akan kejaiban tawakal dalam hidupnya..

    ReplyDelete

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

 

KALAM ILMU...

~> Khalifah di muka bumi itu perlulah akal seluas langit, mengalir seperti sungai yang deras..
=> Usia umpama harta, bukan banyaknya menjadi perhitungan, tetapi keberkatannya... Harta yang berkat sedikitnya mencukupi, banyaknya boleh diagih-agihkan.. Begitulah usia yang berkat, pendeknya bermanfaat, panjangnya melimpahkan kebaktian.
=>Seseorang yang melihat kebaikan dalam berbagai hal,beerti memiliki fikiran yang baik.Dan seseorang yang memiliki fikiran yang baik akan mendapatkan kenikmatan dalam kehidupan.

=> Ketahuilah bahawa kamu akan diperbuat sepertimana kamu membuat.
=> Imam Syafie pernah berkata, "Tidak akan mulia orang yang mengangkat diri, dan tidak akan hina orang yang merendah diri.."
=> Hidup mulia, mati syurga.
=> Dusta itu memberi ruang musuh mengambil alih kuasa dan ekonomi. Pemimpin yang tidak mengamalkan Al-Quran menyebabkan berlaku permusuhan sesama sendiri.
=> Akhirat itu di hadapanmu, yang memisahkannya hanyalah selangkah bernama kematian.
~> {Al-Ankabut:57}
"Setiap yang bernyawa akan merasai mati. Kemudian hanya pada kami kamu dikembalikan.." Sedarlah, detik hadapan tidak menjamin bahawa kita masih hidup. Oleh itu, hargailah detik sekarang dengan menyediakan bekalan untuk dibawa suatu hari nanti. Selalulah ingat Allah, ingat mati, kita semakin hampir kepada-Nya..
=> Sabda Rasulullah s.a.w. "Sesiapa yang mengucapkan LAILAHA ILLALLAH MUHAMMADUR RASULULLAH akan masuk syurga.."
=>Tinggalkan apa yang meragukanmu, kerjakanlah apa yang tidak meragukanmu. Sesungguhnya kebenaran membawa ketenangan dan dusta itu menimbulkan keraguan.
=> Ya Allah, sesungguhnya Engkau yang menjadikan kesenangan, maka permudahkanlah urusan kami Ya Allah.
=>Permudahkanlah jangan menyusahkan, gembirakanlah jangan menyedihkan.

=> Dari Abu Al-Darda.. "Dahulukanlah kedua-dua telingamu daripada mulutmu,, sesungguhnya diciptakan dua telinga dan satu mulut agar engkau lebih banyak mendengar dari berbicara.."
~> Songsonglah hati agar selalu bermuhasabah tentang ikhlas. Keikhlasan itu pentadbirnya adalah hati, maka pastikan hati itu selalu bersih dengan ilmu dan ibadah yang sahih. Hanya kita yang dapat menilai dan menghitung hati sendiri. Hitunglah hati sebelum ia dihitung di hadapan Allah Taala kelak.
=> Salah satu sifat manusia yang hingga kini masih mewarnai pergaulan adalah mereka lebih mudah menceritakan perkara-perkara negatif mengenai orang lain berbanding perkara-perkara yang postif.
=> Kecerdasan akal dan fikiran itu adalah lahir dari cahaya iman yang menyerap di hati, tetapi padamnya ia adalah kerana maksiat yang rela dan berleluasa tanpa dikawal dan dihisab.
=> Tidak sempurna iman kamu jika aku (Rasulullah) tidak dicintai melebihi cinta ibu bapa kamu dan manusia lain.
=> Hidup ini adalah teduhan dan singgahan sementara sebelum kita melangkah ke singgahan dan teduhan yang kekal selamanya. Bersedialah kita untuk menghadapnya kerana kita tidak tahu bilakah saat kita menjadi ahli teduhan selamanya itu.
=> Kata orang arifbillah, semakin jauh perjalanan kepada Tuhan, semakin jahil diri dirasakan.. tapi, bila berasa semakin sempurna maka itu tanda telah ditipu syaitan.
=> Allah memberi dunia kepada sesiapa yang dia suka atau tidak suka, tetapi Allah memberi agama kepada orang yang Dia suka iaitu orang yang beriman.
=> Sebaik-baik manusia ialah mereka yang memberi manfaat kepada orang lain, dan bukan menyusahkan orang lain.
~> Setiap yang kita lakukan bukannya apa-apa, dan kita juga bukannya siapa-siapa, jika bukan kerana besarnya cinta kita kepada-NYA.
~> Sesungguhnya Allah tidak melihat bentuk tubuhmu, dan tidak pula melihat ketampananmu, tetapi Allah melihat hatimu.
=> Dalam hidup ini ada 3 perkara yang paling berharga; Pertama: Allah yang memberi hidayah.. Kedua: Ibubapa yang memberi sokongan.. Ketiga: Masa yang selalu tinggalkan kita tanpa kita sedari. Maka, jagalah ketiga-tiga ini supaya berjaya di dunia dan di akhirat.
=> Zina itu mengakibatkan banyak wabak penyakit, tipu dalam urusniaga menyebabkan masalah ekonomi, menolak zakat menyebabkan kemarau panjang.
=> Tiada yang lebih perit dan pahit yang dirasai oleh hati dan jiwa melainkan kemaksiatan yang berterusan, malah maksiat itu adalah baja kepada nafsu amarah.
=> Firman Allah, "Katakanlah adakah sama orang yang berilmu dengan orang yang tidak berilmu? Hanya orang yang menerima peringatan ialah orang=orang yang berakal."